zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y is niet te paaien met mooie woorden

20 mei 2009 - Wat beweegt de 'Y-generation' bij het zoeken naar een baan? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Voor hoger opgeleiden zijn het de baankenmerken die tellen: inhoud, afwisseling, ontplooiingsmogelijkheden, enzovoorts. Minder opgeleiden noemen de financiële vergoeding als eerste factor.

En hóe gaan ze op zoek naar een baan? De regionale krant scoort opvallend hoog, maar daarnaast is toch vooral internet de hoofdbron. Wie met de Y-generation in gesprek wil treden, zal zich daar moeten profileren. En dan bij voorkeur zo interactief en authentiek mogelijk. Aldus een paar conclusies uit 'Y-generation in the pocket', de Master Thesis van Tim van Heel, afgestudeerd in Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg. Schokkend zijn de conclusies niet, verhelderend wel. Het onderzoek dat er aan voorafging, is uitgevoerd in opdracht van Adecco



Geen homogene groep
Ze zijn met ruim twee miljoen, waarvan meer dan de helft op dit moment tot de beroepsbevolking behoort. Ze zijn over het algemeen goed opgeleid en leergierig en hechten belang aan flexibiliteit. Ze kunnen uitstekend uit de voeten met de hedendaagse technologie en zijn 24/7 'connected'. Ze zijn doel georiënteerd, hechten belang aan vrienden en familie en zijn optimistisch van aard. Aldus de belangrijkste kenmerken van de inmiddels ruim geportretteerde Y-generation, jongeren die zijn geboren tussen 1978 en 1991. Maar is er eigenlijk wel sprake van een homogene groep? Tim van Heel, schrijver van 'Y-generation in the pocket', komt tot de conclusie van niet. Met name via het deel van het onderzoek dat zich toespitst op het imago van de uitzendbranche, komt hij tot drie segmenten met verschillende kenmerken. Hierbij blijkt het opleidingsniveau een duidelijk verschil te maken. Hoe hoger de opleiding is, hoe lager de intentie om een uitzendorganisatie te bezoeken. Met als voornaamste reden dat hoger opgeleide jongeren van mening zijn dat het aanbod niet aansluit op hun wensen. Lager opgeleide jongeren voelen zich beter aangesproken door de uitzendwereld. 

Niet te paaien

Wat de Y-generation hoe dan ook wel bindt, is het gemak waarmee deze jongeren omgaan met de hedendaagse communicatietechnologie. Mobiele telefonie met al zijn extra functies en internet zijn de belangrijkste middelen. Daarbij zijn jongeren uitermate selectief. Bedrijven en aanbiedingen moeten goed vindbaar zijn, aan de functionaliteit van zoekfuncties worden hoge eisen gesteld. En opmerkelijk is dat jongeren zich niet laten paaien door opgeleukte boodschappen. Jongeren die een baan zoeken, wensen in één oogopslag te zien wat er voor ze te 'winnen' valt. Om welk bedrijf gaat het en waar is het bedrijf gevestigd? Wat houdt de functie in en wat zijn de verdiensten? Wat wordt er geëist qua opleidingsniveau en werkervaring en wat zijn de opleidings- en doorgroeimogelijkheden? Wie dat op de juiste zoekplek helder naar voren weet te brengen, het liefst zo authentiek en interactief mogelijk, weet zich van aandacht verzekerd.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y voelt zich ver verheven boven de rest
 Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
 Jongeren zijn trouwer en traditioneler dan gedacht
 Laat jongeren online en mobiel hun gang gaan
 
 
reacties
 
Cor Rietman  |   | 
21-05-2009
 | 
17:57 uur
Tijdens de CSN-conferentie die onlangs in Amsterdam werd gehouden, hield Urs Gasser (Harvard) een interessant betoog over de nieuwe generatie werknemers:
(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10