zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y voelt zich ver verheven boven de rest

1 mei 2009 - Zelfs tijdens het dieptepunt van een recessie, kunnen mensen kwaad worden dat hun talenten over het hoofd gezien worden en vinden dat ze een promotie of salarisverhoging verdienen. Dat blijkt met name te gelden voor Generatie Y.

Uit onderzoek van de University of New Hampshire komt opnieuw naar voren dat Generatie Y zich bevoorrecht voelt en vindt dat ze recht heeft op een voorkeursbehandeling, ook als deze gevoelens nergens op gebaseerd zijn. Voor degenen die gruwelen van deze arrogante houding, is er echter troost. Zo lopen mensen die zich beter voelen dan anderen meer kans om in conflicten te belanden en daardoor hun eigen carrière te saboteren. De onderzoekers ontdekten dat mensen die vinden dat ze recht hebben op een voorkeursbehandeling vaker de eer van andermans werk opeisen en eerder geneigd zijn anderen de schuld geven van hun fouten. Dergelijke mensen zijn over het algemeen minder gelukkig in hun baan en belanden vaker in conflicten, vooral met hun leidinggevenden. Volgens onderzoeker Paul Harvey zie je dit vooral bij leden van Generatie Y. "Managers rapporteren een hoop problemen die voortkomen uit een dergelijke houding. Vooral omdat deze werknemers onrealistische verwachtingen hebben en niet tegen negatieve kritiek kunnen. Ze hebben vaak een hoge eigendunk en hebben een hekel aan taken waar geen waardering en beloning tegenover staan." 



Egoïsme
Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat Generatie Y bekritiseerd wordt vanwege haar houding ten opzichte van werken, en sommigen stellen dat het helemaal niet nieuw is maar dat al die managers uit Generatie X, simpelweg vergeten zijn dat ze net zo waren op die leeftijd. De onderzoekers ontdekten ook dat de ‘egoïstische’ handelswijze van de jongeren vooral voorkomt in omgevingen waar verschillende belangen om voorrang strijden. Om te voorkomen dat een collega de eer gaat strijken, gaan mensen vastleggen wie wat gedaan heeft en wie dus verantwoordelijk is voor het resultaat. "Onthoud echter dat iedereen zich wel in meer of mindere mate schuldig maakt aan zelfverheerlijking, ook u," stelt Harvey. "Wees dan ook compleet eerlijk tegenover uzelf voor u een ander de schuld geeft van een probleem of de credits in ontvangst neemt voor een goed resultaat." 

Narcisme
Verder stelt Harvey dat deze hele zelfverheerlijkingskwestie wel eens een rol kan hebben gespeeld bij de recente bedrijfsschandalen. Je bevoorrecht voelen is immers een component van narcisme. Narcisten vinden dat ze recht hebben op een bepaalde mate van respect en beloningen en ze zullen alles in het werk stellen om die te krijgen. "Het is voor mensen die zo denken bijzonder frustrerend als hun verwachtingen niet uitkomen. Dan voelen ze zich verraden en zullen ze nergens voor terugdeinzen om datgene te krijgen waar ze vinden dat ze recht op hebben. Dat kan betekenen dat ze met cijfers en resultaten gaan sjoemelen om een hogere bonus binnen te slepen. Dergelijk gedrag heeft veel van de huidige problemen veroorzaakt." 

Testvraag

Harvey raadt managers aan om het onmogelijk te maken om met de veren van andermans werk te gaan pronken. Ze zouden daarom persoonlijk bij moeten houden wie van hun medewerkers wat doet. Ook zouden ze iedereen in de organisatie duidelijk moeten maken wie waarvoor verantwoordelijk is. Verder adviseert hij al tijdens de sollicitatie te testen of een kandidaat vindt dat hij/zij bevoorrecht is. Vraag bijvoorbeeld of hij zich superieur voelt aan collega’s of klasgenoten en waarom. Antwoordt de kandidaat ‘ja’ op het eerste deel van de vraag maar kan hij niet beargumenteren waarom hij zich verheven voelt, pas dan op.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 Recessieles voor Generatie Y
 Generatie Y blijft werkgever hoofdbrekens bezorgen
 Generatie Y weigert concessies te doen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10