zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien kenmerken van een te mijden CEO

12 juli 2010 - 47 procent van de CEO’s maakt er uiteindelijk een zootje van. Althans, dat is het rekenkundig gemiddelde van twaalf onderzoeken over het onderwerp. Het goede nieuws is dat het volgens professor Adrian Furnham mogelijk is om de ‘olifant in de bestuurskamer’ tijdig te herkennen en dat dat niet eens zo moeilijk is.

Furnham schreef een boek over dit onderwerp, dat besproken wordt op Management Today. 6Minutes.be vat samen. 



Drie oorzaken van ontsporing
Wanneer een topmanager ontspoort, blijkt dat zo goed als altijd te maken te hebben met een van deze drie oorzaken:
1. De persoonlijkheid van de CEO
Dikwijls gaat het de richting ‘subklinische psychopathie’. Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. 
2. Te naïeve en slaafse ondergeschikten
Nog schadelijker zijn de ‘toxische’ volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de CEO mee te spelen. 
3. Een bedrijfsomgeving met slechte regelgeving
En/of een gebrek aan governance. 

Tien kenmerken

Furnham maakte bovendien een checklist met daarop tien kenmerken van een te vermijden CEO: 

1. Arrogantie
Hij weet het altijd beter 

2. Melodrama
 
Hij wil in het centrum van de belangstelling staan 

3. Wisselvalligheid
Zijn stemmingswisselingen hebben gevolgen voor het bedrijf 

4. Overdreven voorzichtigheid 
Angst om knopen door te hakken 

5. Gebrek aan vertrouwen 
Hij focust altijd op het negatieve 

6. Afstandelijkheid 
Er is geen echte connectie met de personen om hem heen 

7. Excentriciteit 
Hij wil dingen anders doen, gewoon omdat hij dat leuk vindt 

8. Passieve weerstand 
Hij zwijgt, wat foutief wordt uitgelegd als instemming 

9. Perfectionisme 
De kleine dingen doet hij heel goed, terwijl de grote op fiasco's uitdraaien 

10. Verleidingsdrang 
Populair zijn vindt hij erg belangrijk.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beste manager is gevoelloos
 Acht dingen die uw medewerkers van u verwachten
 CEO is heel anders dan men denkt
 CEO moet integer zijn
 
 
reacties
 
maskers uit Afrika  |   | 
12-07-2010
 | 
15:52 uur
Ik denk dat het veelal te maken heeft met EGO, soort van haantjes gedrag.
Margreeth Kooij  |   | 
13-07-2010
 | 
09:13 uur
Krijgen we nu ook een lijstje van de te vermijden kenmerken van de besturen die deze CEO's aannemen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10