zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers nemen bedrijfsgegevens mee op vakantie

5 juli 2010 - Europese bedrijven hebben hun vertrouwelijke informatie onvoldoende beveiligd. Nu veel werknemers werk meenemen op vakantie lopen bedrijven het risico dat vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen.

Dat blijkt uit onderzoek van documentmanagementspecialist Ricoh onder 331 Europese bedrijven. Het is steeds gewoner geworden om werk mee te nemen op vakantie. Hierdoor lopen bedrijven een groot risico dat vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen. Veel werknemers nemen hun werklaptop mee naar hun vakantieadres, of printen documenten om die aan het zwembad nog eens door te lezen. 



Documenten meenemen op vakantie

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 44 procent van de bedrijven een beleid heeft om te voorkomen dat werknemers bedrijfsgevoelige informatie met zich meenemen. Daarnaast heeft niet meer dan 41 procent een beleid voor het afdrukken van vertrouwelijke documenten. Dit levert risico's op. "Op vakantie kan gevoelige informatie gemakkelijker op straat komen te liggen," zegt Erica van den Biggelaar, beveiligingsexpert bij documentmanagementspecialist Ricoh Nederland. "Werknemers gaan even werken op het strand of aan het zwembad en laten papieren rondslingeren. Daarnaast is de laptop die mee op vakantie gaat vaak slecht beveiligd en wordt deze door het gehele gezin gebruikt. Gevoelige informatie ligt voor het grijpen."

Afdrukken van klantgegevens
Als het gaat om het soort documenten blijkt dat vooral klantgegevens vaak onbeveiligd zijn. Slechts 47 procent van de Europese bedrijven heeft een beleid om het afdrukken van klantgegevens te beheren. Dat betekent dat organisaties niet weten wie er binnen het bedrijf klantgegevens kan afdrukken. 

Grote risico's door slecht documentbeheer
Zonder veiligheidsmaatregelen stellen bedrijven zich bloot aan aanzienlijke risico's. De gevolgen van het in verkeerde handen raken van informatie kan verstrekkende en zeer schadelijke gevolgen voor de organisatie hebben. "Een van de redenen dat de documenten in bedrijven slecht beveiligd zijn, is dat het documentbeheer in veel organisaties gedecentraliseerd is, zonder een direct verantwoordelijke hiervoor. Hierdoor is het onmogelijk te controleren en te beheren," zegt Van den Biggelaar.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor een zorgeloze vakantieperiode
 Tien zomerse internetgevaren
 Ondernemer beveiligt bedrijfsgegevens onvoldoende
 Internetbankieren: veiligheid belangrijker dan gebruiksgemak
 
 
reacties
 
SM  |   | 
5-07-2010
 | 
11:57 uur
Daarom kan je beter gebruik maken van een online database. Alle aanpassingen in documenten worden geregistreerd omdat je met je eigen naam inlogt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10