zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide wil leuke, uitdagende baan

3 juni 2010 - Nog nooit in de geschiedenis van het Intermediair Imago Onderzoek, het onderzoek op gebied van de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt onder ruim 4.300 hoogopgeleiden, werd de arbeidsmarkt zo slecht beoordeeld als in 2010. 46 procent van de hoopopgeleiden ziet de huidige arbeidsmarkt als (zeer) ongunstig en slechts elf procent als (zeer) gunstig.

In 2009 was dat nog 41 procent respectievelijk twaalf procent en in 2008 (vlak voor het uitbreken van de kredietcrisis) drie procent respectievelijk 73 procent. Maar er gloort hoop. Althans, afgaande op de verwachtingen van de hoogopgeleiden. 61 procent verwacht een (veel) gunstigere arbeidsmarkt dan de huidige. Een dergelijk percentage is sinds 2006 niet meer gemeten. Slechts zeven procent verwacht een (veel) ongunstigere ontwikkeling. Mannen zijn met 67 procent duidelijk positiever dan vrouwen (55 procent). 



Minder zitvlees

Veelzeggend in dit verband is misschien ook wel de arbeidsmobiliteit van de hoogopgeleiden. In tijden van crisis blijft de werknemer meestal zitten waar hij (of zij) zit. Nu zegt vijftien procent van de hoogopgeleiden binnen nu en een half jaar van werkgever te willen veranderen. Dat is het hoogste percentage sinds 2005. Onder vrouwen ligt dat percentage op zeventien procent en onder allochtonen zelfs op achttien procent. 

Thuiswerk gewenst

De mogelijkheid tot thuiswerken wordt het meest genoemd als belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Vrouwen hechten meer dan mannen aan de mogelijkheid tot thuis- en parttime werken en een tegemoetkoming in trainingen/cursussen en minder aan de auto van de zaak. Hetzelfde geldt voor wo'ers versus hbo'ers. De laatste groep vindt overigens de dertiende maand de allerbelangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. 

Top vijf secundaire arbeidsvoorwaarden
Over vijf jaar wil de hoogopgeleide een leuke uitdagende baan hebben (73 procent), gelukkig blijven (71 procent), intellectueel gegroeid zijn (47 procent), een gezin hebben (34 procent) en leiding geven (25 procent). De top vijf bestaat dus volledig uit immateriële ambities. 

Arbeidsmarktimago

Intermediair Imago Onderzoek meet daarnaast ook jaarlijks het arbeidsmarktimago van bedrijven en overheidsinstellingen en brengt de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden in kaart. De open vraag naar de drie meest favoriete werkgevers onder hoogopgeleiden leverde de volgende top-10 op voor 2010.
Net als vorig jaar is de Rabobank de meest favoriete werkgever onder hoogopgeleiden. Philips en Shell completeren de top drie. Het imago van de Rabobank heeft dus niet geleden onder de bankencrisis, ING is gestegen van zes naarvijf. De ABN AMRO staat net als in 2009 op plaats elf. Nieuwkomer in de top tien is Google. Daarnaast heeft Intermediair ook awards uitgereikt aan favoriete werkgevers van diverse subcategorieën.

Winnaars  per subcategorie
Non Profit: Politie
Gemeenten: Gemeente Amsterdam
Ministeries: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Accountancy: KPMG
ICT: Microsoft
Consultancy: Accenture
Financiële instellingen: Rabobank
High potentials: Philips
Multicultureel Talent: Rabobank
Starters: Unilever

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tekort aan hoogopgeleiden blijft dreigend
 Baanzekerheid belangrijker dan uitdaging
 Hoogopgeleide vrouwen kiezen voor Rabobank of non-profit sector
 Gebrek aan uitdaging maakt hoog opgeleide ongelukkig
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10