zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide vrouwen kiezen voor Rabobank of non-profit sector

12 augustus 2009 - Hoogopgeleide vrouwen willen het liefst werken bij Rabobank. Ook onder hoog opgeleide mannen staat Rabobank op de eerste plaats. Vrouwen hebben een sterkere voorkeur voor non-profit organisaties dan mannen. Daarentegen willen mannen liever werken bij technische bedrijven of banken.

Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group in het kader van het nieuwe onderzoek ‘Vrouwen met Management Ambitie’. Intelligence Group ondervroeg in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) 5.717 hoogopgeleide werkende vrouwen en 5.553 hoogopgeleide werkende mannen. Aan hen is (open) gevraagd bij welke organisatie zij het liefst zouden willen werken. Rabobank staat zowel bij vrouwen als bij mannen op de eerste plaats. Ook Shell staat bij beiden in de top drie. Philips, de nummer twee bij de mannen, moet bij de vrouwen genoegen nemen met een zevende positie. 



Overheid en gezondheidszorg
In zijn algemeenheid geven vrouwen vaker dan mannen de voorkeur aan non-profit organisaties. Zo staat Het Rijk op de derde plaats. Verder staan onder meer de Politie, de GGZ, de Rechtspraak en de GGD hoog genoteerd. Daarnaast staan (andere) zorginstellingen zoals het AMC en het UMC Groningen in de top 20. Dit kan verklaard worden door de branchevoorkeur van de vrouwen. De gezondheidszorg staat onder hoogopgeleide vrouwen op de tweede plaats van branches waarin zij zouden willen werken. De sector onderwijs, vertegenwoordigd door ROC en het Ministerie van OCW, staat daarin op de eerste plaats. De voorkeur voor non-profit bij hoogopgeleide vrouwen wordt in de loop der jaren alleen maar groter. Hoogopgeleide vrouwen die 40 jaar of ouder zijn, noemen in hun top twintig nog maar vijf profit-organisaties. Bij hen staat Het Rijk op de eerste plaats, gevolgd door Rabobank en Shell. 

Technisch en financieel
Mannen geven vaker dan vrouwen de voorkeur aan technische bedrijven zoals Philips, KLM, KPN en DSM. Verder hebben zij een relatief sterke voorkeur voor het bankwezen. Opvallend is dat de meest populaire branches onder hoogopgeleide mannen niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in de top 20. Mannen werken het liefst in de branches onderwijs en wetenschap en advies/consultancy. De automatiseringsbranche staat op plaats vier. Het feit dat er weinig organisaties uit die drie sectoren in de top 20 staan, duidt er mogelijk op dat mannen relatief veel waarde hechten aan de goede naam of het imago van een organisatie. 

Ambities en wensen
Het onderzoek ‘Vrouwen met Management Ambitie’ heeft tot doel om werkgevers te adviseren bij het aantrekken en behouden van hoogopgeleide vrouwen. In het onderzoek komt onder meer aan bod wat hoogopgeleide vrouwen van een werkgever verlangen om door te kunnen stromen naar de top van de organisatie. Daarnaast komt het imago van deelnemende organisaties aan bod. Centraal staat wat werkgevers zouden kunnen doen om beter tegemoet te komen aan de ambities en wensen van hoogopgeleide vrouwen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide vrouw weet wat ze wil en gaat daarvoor
 Scandinavië is hot onder hoogopgeleiden
 Hoogopgeleide ‘Nugger’ wil graag thuiswerken
 Marcomprofessional werkt het liefst in non-profit sector
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10