zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Baanzekerheid belangrijker dan uitdaging

7 augustus 2009 - Werkenden gaan meer dan ooit voor baanzekerheid. Dit blijkt uit een onderzoek van Integron onder 113 managers personeelszaken en human resources in Nederland. Voor de crisis was de drijfveer voor medewerkers volgens de managers in 17 procent van de gevallen baanzekerheid. Nu maar liefst 65 procent.

Uitdagend werk laat precies het tegenovergestelde beeld zien. Voor de crisis bedroeg het percentage 49 procent en nu nog maar veertien procent volgens de managers. Nederland speelt op zeker. 



Organisatie
De crisis heeft in eerste instantie vooral impact op het organisatierendement en in mindere mate de medewerkers. Maar liefst 45 procent van de managers zegt dat de crisis de organisatie zeer sterk tot sterk heeft getroffen. De medewerkers zijn in 30 procent van de 113 onderzochte bedrijven sterk getroffen. De organisatie is volgens de onderzoekers veel sterker getroffen dan de medewerker. 

Arbeid
Uit het onderzoek blijkt verder dat de crisis vooral impact heeft gehad op de vraag naar arbeid en de investeringen in arbeid. Maar liefst 35 procent van de bedrijven kent een verminderde vraag naar arbeid en 29 procent heeft te maken met minder investeringen in personeel. Ook de arbeidsvoorwaarden zijn in twintig procent van de organisaties sterk verslechterd. Positief is dat maar bij tien procent van de organisaties de crisis tot minder samenwerking in de organisaties heeft geleid.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager heeft liever uitdaging dan baanzekerheid – ook tijdens recessie
 Mensen met uitdagend werk leren meer
 Niet loon, maar uitdaging zet aan tot nieuwe baan
 Rustig aan doen is nieuwe uitdaging voor managers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10