zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale netwerken worden nog niet veel gebruikt tijdens banenjacht

8 januari 2010 - Tien procent van de Nederlandse beroepsbevolking zou middels het online gebruik van communities/social networks op zoek gaan naar een (nieuwe) baan. Daarmee staat deze manier van oriënteren op de achttiende plaats van de 24 manieren om werk te zoeken. Op de eerste plaats staan nog steeds vacaturesites met 55 procent.

Dit blijkt uit een analyse van 15.582 personen uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek in 2009 van Intelligence Group



Verschillen in oriëntatiegedrag
De verschillen in oriëntatiegedrag tussen de verschillende doelgroepen op het gebied van online communities/social media zijn niet spectaculair groot te noemen. Dat komt vooral door het lage percentage dat dit oriëntatiekanaal overweegt. Toch zijn er interessante verschillen waarneembaar. Hoogopgeleiden gebruiken dit kanaal eerder om zich te oriënteren dan middelbaar- en laagopgeleiden, respectievelijk vijftien versus negen en zes procent. Verder valt op dat met name vanaf de leeftijd van 25 jaar deze oriëntatiebron aan populariteit toeneemt en dat dit tot veertig jaar het geval blijft. Online social networks zijn daarmee als oriëntatiebron binnen de Generatie X populairder dan binnen de Generatie Y. Belangrijk is verder dat er interessante verschillen bestaan tussen doelgroepen, zeker als werkgevers nog veel dieper willen inzoomen op een bepaalde doelgroep. 

Veelvuldig bezocht
58 Procent van de vrouwen en 51 procent van de mannen uit de Nederlandse beroepsbevolking is regelmatig (minimaal eens per twee weken) te vinden op één of meerdere online social networks, variërend van Hyves, LinkedIn en Facebook tot en met Gay.nl en Refoweb.nl. Daarmee is het bereik van dit mediumtype enorm groot. Toch is de directe associatie met de arbeidsmarkt nauwelijks aanwezig, zeker in de social media die het privédomein behelzen, zoals Hyves en Facebook. Op deze social networks wordt inmenging door werkgevers met gemengde gevoelens ontvangen. "Uit verschillende groepsdiscussies die wij hebben gehad omtrent de rol van online sociale media kwam naar voren dat men wel open staat voor benadering, maar met een aantal zwaarwegende kanttekeningen," aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. "Logischerwijs staan mensen eerder open voor benadering als ze een baan zoeken, maar onpersoonlijke standaardberichtjes worden sowieso niet op prijs gesteld. Bovendien geven met name studenten aan berichtjes via Hyves niet of nauwelijks nog te lezen. Ook banners krijgen maar weinig aandacht. Verder is de perceptie van met name Hyves dat er zich weinig interessante werkgevers bewegen die aantrekkelijke banen aanbieden. LinkedIn heeft deze associaties nauwelijks, maar daarvan is het bereik onder bepaalde doelgroepen weer veel kleiner". 

Bezint, eer ge begint

De effectiviteit van online social networks als middel voor arbeidsmarktcommunicatie varieert sterk met de doelgroep die een werkgever probeert te bereiken, het kanaal dat wordt gebruikt en de manier waarop de werkgever haar doelen nastreeft (employer branding, directe werving of een relatie opbouwen). Daarbij bestaat een reële kans van grote afbreukrisico's bij verkeerd gebruik van online social networks. De kracht van dit kanaal kan zich ook keren tegen een werkgever en haar employer brand.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Headhunter verliest van sociaal netwerk
 Recruiter heeft geen toegang tot sociale profielen
 Acht aandachtspunten voor een professioneel LinkedIn-profiel
 Sociale netwerken vooral gebruikt voor privécontacten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10