zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie vragen om te bepalen of u die promotie wel echt wilt

16 maart 2010 - Denk goed na voor u een hogere functie accepteert of zelfs nastreeft. Zijn het hogere salaris, de status en de macht alles wat u daarvoor op moet geven echt waard? In tegenstelling tot de overheersende gedachtengang, wil niet iedereen carrière maken. Veel technici, ontwerpers en wetenschappers willen bijvoorbeeld helemaal geen leidinggevende functie. En soms geldt dit ook voor de gedoodverfde directieopvolger.

Of u nu een promotie aangeboden krijgt of aan het nadenken bent over uw volgende carrièrestap, het is zinvol om eerst goed na te denken over wat u écht wilt. Dat stelt managementcoach John Baldoni op BusinessWeek. Soms kunt u het best blijven zitten waar u zit om uw volledige potentieel te bereiken. Dat is echter  een moeilijke beslissing met enorme consequenties. Maar voor sommige mensen wel het beste, denk aan mensen die graag bezig zijn met hun vak en niet zitten te wachten op leiding geven en bijbehorende (adminizstratieve) verplichtingen. 



Drie vragen
Stel u heeft een promotieaanbod gekregen. Stelt u zich dan eens voor hoe uw werk en leven eruit gaan zien als  dat aanbod accepteert. Wat is er anders en wat niet? Past deze nieuwe functie echt bij u? Stel uzelf de volgende drie vragen om te bepalen of u de overstap wel of niet wilt maken: 

1. Wat is er veranderd
?
U heeft een nieuwe functietitel, een nieuw kantoor en misschien zelfs een nieuwe secretaresse. U staat aan de top nu. Klinkt goed. U wordt met meer ontzag behandeld, mensen laten u winnen met golf. Hoe voelt u zich daarbij? Hoe gaat u er mee om dat men  ineens dingen voor u gaat verzwijgen? Het is onvermijdelijk dat mensen u anders gaan benaderen. Neem dit mee in uw beslissing. 

2. Wat doet u anders?

Wat gaat u doen in uw nieuwe functie? Als u meer verantwoordelijkheden krijgt, is dat een bevestiging dat u het goed gedaan heeft. Maar het werpt ook vragen op over uw leidinggevende kwaliteiten. Hebt u die eigenlijk wel? Wilt u wel leiding geven? Hoe gaat u dat aanpakken? Wat onderscheidt u van andere leidinggevenden? Hoe compenseert u eventuele vaardigheden die u niet heeft? Met wat voor mensen gaat u zich omringen? U bent nu verantwoordelijk. Kunt en wilt u dat? 

3. Wat heeft u opgeofferd?

Een promotie betekent vaak dat u iets op moet geven. Tijd voor uw gezin en vrienden bijvoorbeeld. Soms moet u verhuizen. Vaak gaat u veel meer uren maken. Denk goed na of deze opofferingen  het waard zijn. 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
 De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
 HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie manieren om indruk te maken op uw baas
 Tien tips voor een snellere promotie
 Zes tips voor de overstap van collega naar baas
 Die promotie is binnen, maar wat nu? Zeven tips
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
16-03-2010
 | 
08:04 uur
Het kan misschien aan mij liggen maar ik mis het eerste stukje, nog voor dat men zich zaken af zou kunnen of moeten vragen.

Klaarblijkelijk zijn er mensen geweest die u capabel hebben geacht voor die promotie, anders zou men u niet hebben gevraagd, lijkt mij dan tenminste.

Daaruit concludeer ik min of meer het volgende; Men vind dat ik de kennis, kunde en ervaring heb een stapje omhoog te maken. Daar zal in de regel bij horen dat men mij de vraag heeft gesteld of ik zo'n stap wel zie zitten.

Prsoonlijk ben ik nooit anders tegen gekomen want een MT of voorzitter zal nooit zomaar bij zichzelf denken van 'hmmmmm wie zal ik vandaag eens verrassen met een promotie?' Het is vaak een proces, een proces dan soms door ambiteuze mensen zelf wordt versneld.

Ik denk juist dat het belangrijker is op die ambiteuze managers zelf eens goed te letten. Vaak zijn dit jobhoppers die ten faveure van status, aanzien of positie, makkelijk van de ene organisatie naar de ander 'verhuizen'.

De vraag lijkt mij belangrijker of dat niet in acht moet worden genomen gezien de negatieve aspecten die dat met zich mee brengt zoals continuiteit en kennis behoud.

Boeiend speelveld in elk geval.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Niet-lerende organisatie bestaat over tien jaar niet meer
Tips voor 50-plussers: zo komt u snel aan een baan!
Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
Een op vijf luncht het liefst alleen
Risico cyberaanvallen grotere kopzorg voor bedrijven dan krappe arbeidsmarkt
Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
meer top 10