zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maandag 1 maart: Nationale Complimentendag

19 februari 2010 - Maandag 1 maart is het voor de achtste keer ‘Nationale Complimentendag’. Het initiatief spreidde zich de afgelopen jaren als een ‘warme deken’ over Nederland uit. Inmiddels is de Nationale Complimentendag op veel (scheur) kalenders te vinden en gezien het positieve en tijdloze karakter ervan rekenen de initiatiefnemers ook dit jaar weer op veel bijval.

"Na ruim anderhalf jaar recessie, waarbij de aandacht voor wat er fout gaat de overhand lijkt te hebben, is een dagje stilstaan bij wat er eigenlijk (ook) goed gaat natuurlijk zeer welkom," aldus waarderingsspecialist Hans Poortvliet, de ‘aanjager’ van deze jaarlijks terugkerende dag. 



Basisbehoefte
De Nationale Complimentendag’ lijkt steeds breder gedragen te worden. Het betreft dan ook een ‘basisbehoefte’ (waardering) die niet met geld, maar uitsluitend met persoonlijke en oprechte aandacht vervuld kan worden. Op 1 maart gaat het om het bewust stilstaan bij wat iemand in uw omgeving (vaak) goed doet en hem/haar daar eens oprecht en persoonlijk (extra) voor te waarderen. En precies daar zit hem nu de kracht. 

Kleine moeite, groot effect
"Een oprecht en persoonlijk compliment kost immers niets, maar heeft een enorm effect op de ontvanger," aldus Poortvliet. "want niets stimuleert meer, geeft meer energie, voorkomt ziekteverzuim effectiever en brengt betrokkenheid en productiviteit sneller omhoog dan oprecht getoonde waardering."
Maar let op! het omgekeerde is volgens hem ook waar. Gebrek aan waardering is namelijk de primaire reden waarom werknemers gedemotiveerd raken, vrijwilligers stoppen met het zo belangrijke vrijwilligerswerk en klanten bedrijven de rug toekeren.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van klacht naar compliment !
 Drie manieren om indruk te maken op uw baas
 Bent u een supercollega?
 Werknemer mist uw waardering en erkenning
 
 
reacties
 
Kerstpakketten  |   | 
8-09-2011
 | 
16:11 uur
Goed initiatief! Het is wel belangrijk om ook de rest van het jaar alert te blijven op het geven van complimenten. Als iedereen nu een beetje aardiger tegen elkaar doet, is er al heel veel ellende te verhelpen.
Prijszoeken.nl  |   | 
30-08-2012
 | 
15:17 uur
Erg leuk initiatief, bij ons op het werk hebben we het afgelopen maart ook gedaan.
Kortingscodes  |   | 
16-12-2012
 | 
21:48 uur
Ga dit eens voorleggen aan mijn collega's, misschien leuk om dat komend jaar ook te gaan doen! Haha.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10