zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB gaat juridisch adviseur uit de weg

19 februari 2010 - Tweederde van de MKB/ondernemers kijkt door de recessie kritischer naar zijn zakelijke relaties. Toch heeft 80 procent er  vertrouwen in dat zijn klanten hun afspraken nakomen. Als er sprake is van een conflict lossen ondernemers dit bij voorkeur zelf op, zonder hulp. De meeste ondernemers vragen geen advies bij het opstellen van algemene voorwaarden en een kwart heeft zulke voorwaarden zelfs niet.

 Tegelijkertijd constateert een ruime meerderheid dat steeds meer ondernemers geconfronteerd worden met juridische claims. Dat blijkt uit een onderzoek van ARAG en BusinessCompleet.nl onder 655 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. 



Kritischer

Door de recessie nemen ondernemers elkaar vaker de maat. Bijna 70 procent geeft aan dat hijzelf, sinds de crisis, kritischer is geworden. Bijna 60 procent merkt dat klanten kritischer zijn geworden. Dit toont een weerslag van de recessie op het ondernemersvertrouwen. Vertrouwen dat noodzakelijk is voor bijvoorbeeld investeringen en economisch herstel. 

Vertrouwen

Ondanks de kritische blik hebben ondernemers veel vertrouwen in hun afnemers. Maar liefst 80 procent vertrouwt op zijn klanten en op de naleving van afspraken door zijn klanten. Mogelijk selecteren bedrijven door hun kritische blik hun afnemers juist beter. 

Conflicten

Uit het onderzoek komt ook een duidelijke zelfstandigheid bij ondernemers naar voren. Bijna de helft van de respondenten lost zijn conflicten zelf op, zonder hulp van adviseurs of een mediator. Dat kan leiden tot lagere kosten, maar ook oplossingen die niet waterdicht zijn. 90 procent van de ondernemers doet bij meningsverschillen bovendien wel eens water bij de wijn, om tot een schikking te kunnen komen. 

Opstellen documenten

Ruim 60 procent schakelt geen hulp in bij het opstellen van belangrijke documenten als algemene voorwaarden. Dat laatste schept de nodige risico's bij conflicten, als ondernemers niet de juiste juridische kennis van zaken hebben. Onnodig, omdat goed advies achteraf vaak goedkoper is dan slechte oplossingen.
Kwart geen algemene voorwaarden
Eigenwijsheid lijkt ondernemers in het bloed te zitten. Ondanks de toenemende claimcultuur, heeft één op de vier ondernemers geen algemene voorwaarden. Terwijl onduidelijke afspraken de ideale basis vormen voor elk juridisch conflict. 

Zorgelijke claimcultuur

Eveneens is de ondernemers gevraagd of zij een toenemende claimcultuur signaleren sinds de recessie. Ruim 62 procent ziet een toename van juridische claims. Dit lijkt een zorgelijke trend. De claimcultuur kan leiden tot onnodige conflicten en kosten, maar ook zorgen voor te behoudende ondernemers.
Opvallend is dat de ondernemers de crisis niet aanwijzen als oorzaak van de toenemende claimcultuur. Volgens 31 procent ligt dit aan de algemene verharding van de maatschappij. Eén op de vijf wijst op de individualisering en nog eens één op de vijf wijt de claimcultuur aan het afgenomen vertrouwen van anderen. Slechts drie procent wijt de toenemende claimcultuur aan de recessie. Ook de belangengroepen (zes procent) en de media (negen procent), die vaak onder vuur liggen, krijgen van de ondernemer niet de primaire schuld van de toenemende claimcultuur.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsjurist en Manager Juridische Zaken van het Jaar bekend
 Juridische privézaken worden veelal tijdens werktijd geregeld
 MKB onderschat juridische risico’s
 Zeven tips om geen vermogen kwijt te zijn aan advocaten
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
19-02-2010
 | 
08:32 uur
Er zijn teveel mensen die als bloedzuigers aan de groeiende ondernemers hebben gehangen in de topjaren. Het kon allemaal betaald worden en dit gebeurde dus ook.
Nu de broekriem stevig aangehaald moet worden, wordt er weer een kritische gekeken of het allemaal wel nodig is. Zo'n kritische blik lijkt mij allerminst verkeerd.
jurriaan de vries  |   | 
11-11-2012
 | 
14:50 uur
Juridisch loket voor ondernemers?

Vooral de kleine ondernemer laat zich te weinig juridisch ondersteunen. Het kostenaspect zal daarbij een belangrijke rol spelen. Anders dan consumenten kunnen ondernemers niet terecht bij het 'Juridisch Loket' voor gratis rechtshulp. Is het een idee om de diensten van het Juridisch Loket uit te breiden met eerstelijns rechtshulp voor de kleine ondernemer (bijvoorbeeld ZZPérs)?
D  |   | 
5-04-2017
 | 
08:56 uur
Vooral het punt van het opstellen van documenten klopt helemaal!

Ik werk bij een juridisch kantoor en we kunnen onze klanten er niet genoeg op benadrukken dat je zoveel juridische problemen kunt voorkomen wanneer je goede documenten hebt! De grootste tip is dan ook echt dat je zorgt dat je documenten juridisch goed in elkaar zitten. Laat ze dan bij voorkeur ook opstellen door een jurist of iemand die er verstand van heeft i.p.v. ze zelf in elkaar te plakken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10