zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Griep meest gebruikte smoes bij ziekmelding

31 oktober 2007 - Is het griepseizoen bij u in het bedrijf ook weer aangebroken? Een spontaan opkomende griepaanval blijft het beste smoesje voor werknemers om zich ziek te melden bij de baas. Bijna twintig procent van de medewerkers gebruikt de griepsmoes bij een verzuimdag. Dit komt naar voren uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder bijna 400 respondenten.

Onterecht thuis


Iets minder dan de helft van de medewerkers meldt zich wel eens ziek terwijl hij dat niet is. Griep is de meest gebruikte smoes. Het wordt gebruikt door 57 procent van de respondenten. Bijna één op de vijf werknemers gebruikt een bezoek aan de tandarts of de dokter als schijnreden. Uit het onderzoek blijkt ook dat een op de drie werknemers de ziekmeldingen van collega's altijd voor waar aanneemt.


Bron: Nu.nl, HR Praktijk
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stress veroorzaakt griep
 Zo komt u van spijbelende werknemers af
 Werknemer verdacht vaak ziek rond het weekend
 
 
reacties
 
heer JGF Kuipers  |   | 
31-10-2007
 | 
11:29 uur
Waarom niet terug naar de situatie van voor september 1994 toen er huisbezoeken plaatsvonden? Meerkosten wegen waarschijnlijk ruim op tegen besparing cq minder ziekmeldingen en dus meer werkbare dagen. Als de thuissituatie wordt meegewogen, zal aantal ziekmeldingen waarschijnlijk verder dalen.
Ron  |   | 
31-10-2007
 | 
11:47 uur
Een oud onderwerp dat al vaker is opgenomen in Managersonline.
Het maakt niet uit wat voor smoes de mensen verzinnen, het geeft wel aan dat deze werknemers zich weinig betrokken voelen bij het bedrijf.
Daar zit de echte uitdaging voor de werkgever. Alle middelen zoals de Poortwachterwet, Arbo-diensten, ziekte en verzuimreglementen is achteraf gedrag!
Preventie zit altijd aan de voorkant en daar moet je de prioriteiten leggen.
Werknemers die met plezier werken, zich gewaardeerd voelen en hun deskundigheid mogen gebruiken, die melden zich pas ziek, wanneer ze echt niet meer kunnen komen.
Een goed sociaal en betrokken personeelsbeleid is daar aan de grondslag.
Misschien dat de HR managers daar weer eens aan kunnen werken, komen ze eindelijk weer een keer positief in beeld bij de directie en de werknemers! (Zie de discussies van de afgelopen weken)

heer R Wit  |   | 
31-10-2007
 | 
16:04 uur
Beste werkgevers. Zoek het eens bij uw eigen gedrag. Oorzaak en gevolg. Daarbij is het ook wel heel erg kort door de bocht dit verhaal. De zogenaamde onderzoeksburo's hebben niets beters te doen zeker. Werkdruk en een gebrek aan goed management is de grootste veroorzaker van ziekte en uitval. Ga daar eens aan werken in plaats van aan dit suf geneuzel.
Dave S  |   | 
1-11-2007
 | 
03:51 uur
Spijker op de kop Ron, ik ben het hier volkomen mee eens.
Een tevreden mens heeft meer positief energie, minder reden te klagen, meer reden om mee te werken aan verbeteringen en is een stimulans voor collega's om zich heen.
Steek hier wat tijd en geld in voor een lange termijn betrokkenheid en alle positieve reacties die daar uit voort vloeien !
mevrouw M.J. Ooyen  |   | 
1-11-2007
 | 
21:01 uur
Een werkgever kijkt liever naar zijn cijfertjes dan naar zijn personeel. Het zo een kwestie van beide moeten zijn. Winst maken met plezier dat zou voor elk bedrijf het motto moeten zijn.
Een tevreden werknemer in een bedrijf is beter voor de aandeelhouders. Namelijk minder ziekte,minder uitval,extra inzet van medewerkers.
Wat dus ook in de bedrijfresultaten zullen meewegen.
OP een 1 of andere manier lijken managers bang te zijn om hun mensen af en toe een compliment te geven. Wel als er iets mis is dan krijg je de wind van voren,maar als iets goed gaat,durft niemand hier iets van te zeggen. Waarom toch?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10