Werkend Nederland houdt voorkeur voor persoonlijk contact
18 december 2009 -
De Nederlandse medewerker is op het gebied van samenwerken conservatiever dan zijn collega's uit Frankrijk en Engeland. Dit blijkt uit een onderzoek van Mitel waaraan 500 Nederlandse werknemers deelnamen. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat Nederlandse werknemers relatief traditioneel zijn wat betreft nieuwe communicatiemethoden.
E-mail, mobiele telefonie en face-to-face contact scoren het hoogst bij Nederlanders als communicatiemiddel in de samenwerking met collega's en klanten.
Voorkeur voor face-to-face contact
Op de vraag of video en/of collaboration-toepassingen kunnen bijdragen aan de interactie met klanten en collega's, antwoordt 74 procent van de Nederlandse respondenten bevestigend. Hieruit blijkt dat Nederlanders traditioneler zijn dan Fransen en Britten die respectievelijk 90 procent en 83 procent scoorden. Overigens ziet vrijwel iedereen videovergaderen als aanvulling op face-to-face contact, maar niet als volledige vervanging. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 50 procent van alle respondenten de investeringskosten voor telecollaboration-toepassingen nog hoog en de installatie ingewikkeld vindt.
Online communicatiemiddelen
Waar de Nederlander weliswaar nog terughoudend is op het gebied van telecollaboration; in het gebruik van online communicatiemiddelen, zoals instant messaging of sociale netwerken, scoort de Nederlander het hoogst. De helft gebruikt tenminste één online communicatiemiddel op zijn werk. Dit is veel meer dan de Fransen (36 procent) en de Britten (35 procent). De meest gebruikte middelen in Nederland zijn Google Talk, Windows Live Messenger, LinkedIn en Skype. Opvallend is ook dat Nederland voorloopt ten opzichte van de buurlanden als het gaat om het zakelijk gebruik van mobiele telefonie. 62 procent van de Nederlandse medewerkers geeft aan dat de mobiele telefoon de efficiëntie van hun werk heeft verbeterd, ten opzichte van 52 procent in Frankrijk en 41 procent bij de Engelse gebruikers.
De abstracte 2-deling tussen video communicatie en face-to-face communicatie bestaat niet meer. Tegenwoordig zijn er ook tussenoplossingen. IRIS biedt professionele online communicatie waarbij het aanvoelt als een echt face-to-face gesprek: (Klik hier) Geschikt voor alle webcam applicaties zoals skype, maar ook voor de videoconferencing softclients.