zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe slechter de economie, hoe strakker het pak

11 juli 2008 - Steeds minder mannen lopen in pak. Het aandeel vrouwen in mantelpakjes is zelfs nog kleiner. Betekent dat dat de zakelijke kleding uit de gratie zijn? Ja en nee volgens Dan Murray, managing director van zakelijke kledingleverancier de Baer.

Hoewel casual kleding de laatste jaren steeds normaler is geworden op de werkplek, zou de stagnerende economie weleens een revival van het pak kunnen inluiden. Deze stelling wordt ondersteund door een gestegen verkoop va stropdassen de afgelopen drie maanden. Een direct gevolg van de kredietcrisis, beweren de verkopers. Mensen willen immers wanhopig graag de best mogelijke indruk maken voor hun bestaande of potentieel nieuwe baas nu de arbeidsmarkt krapper wordt. 



Kledingvoorschriften

Uit onderzoek van Aziz Corporation blijkt dat tegenwoordig minder dan een kwart van de werknemers verplicht in pak moet werken. Vier jaar geleden was dat nog een derde. Bedrijven erkennen dat kledingvoorschriften een belangrijk middel kunnen zijn om de strijd om personeel te winnen, stelt Murray. "Bedrijven willen immers dat mensen zich lekker voelen op hun werk. En dus zijn ze soepeler met de eisen die ze aan de kleding van hun personeel stellen." 

Trainingspak

Volgens het onderzoek van Aziz Corporation wordt een pak echter nog steeds beschouwd als de meest gepaste werkkleding. In trainingspak of spijkerbroek verschijnen wordt door bijna iedereen afgewezen, zelfs door degenen die op hun bedrijf geen formele dresscode kennen. Tweederde van degenen die zich casual mogen kleden, is het zelfs niet eens met dat beleid en slechts zes procent vindt het gepast om casual op zakelijke bijeenkomsten te verschijnen. De meeste werknemers nemen hun professionele imago zeer serieus en kleden zich dus uit eigen vrije wil zakelijk. Dat wil echter niet zeggen dat men perse in een strak pak moet verschijnen, iets losser mag best. Bedrijven die heel strikt stellen dat alleen pakken toegestaan zijn, worden zelfs hopeloos ouderwets gevonden. Voor zakelijke bijeenkomsten waar een formeel voorkomen gewenst is, is en blijft het pak echter de gewenste keuze.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Fout uiterlijk verzwakt boodschap CEO
 Blote bierbuik niet gewenst op werkvloer
 Kledingkeuze van invloed op promotie
 Stropdas nog steeds een must bij sollicitatie
 
 
reacties
 
Johan  |   | 
20-11-2008
 | 
09:15 uur
Ook uit het onderzoek dat wij al 15 jaar doen binnen onze bedrijfsimago trainingen in Nederland blijkt dat het (mantel)pak nog steeds de meest representatieve verpakking is voor de man / vrouw die de klant serieus neemt.

Zelfs in smart-casual situaties (sport-evenementen etc met klanten) en voor mensen die vooral back-office werken, blijft het gewenst om een jasje te dragen. Dat kan dan uiteraard best wat minder formeel, maar dat zit hem dan vooral in de stofsoort (rib, tweed, linnen etc en een wat sportievere outfit, bijvoorbeeld een combinatie ipv een pak. Smart casual kan ook prima zonder das.
A.G.R.  |   | 
21-11-2008
 | 
11:26 uur
Het is mij opgevallen dat Wouter Bos ook ineens de stropdas laat herleven.
Pakken  |   | 
13-03-2014
 | 
11:51 uur
Ik vind het jammer dat de zakelijke kleding wordt ingeruild voor vrije tijds kleding omdat het toch professioneler overkomt als je in pak komt dan een t-shirt spijkerbroek en sneakers. Ik heb er wel begrip voor dat de mensen niet de hele dag in pak rond willen lopen maar je kan toch wel een nette broek met een overhemd dragen? Het is niet helemaal een pak maar het is wel netjes.
ImageProof  |   | 
13-03-2014
 | 
13:05 uur
We zijn nu bijna 5,5 jaar verder en de neerwaartse spiraal van representatief via smart casual naar casual blijft maar doorgaan.

Politici, TV presentatoren en al die anderen waarvan je voorbeeld gedrag zou mogen verwachten, lijken wel collectief afgesproken te hebben dat er representatief uitzien, zelfs in deze crisistijd, niet meer nodig is.
Heren Pakken  |   | 
5-07-2018
 | 
12:21 uur
Ik zie juist meer pakken in het Nederlandse straatbeeld. Tegenwoordig worden allerlei diverse combinaties gemaakt met pakken, colberts en pantalons!

ImageProof  |   | 
5-07-2018
 | 
12:57 uur
Leuk om te zien dat achter de naam Heren Pakken, Oger schuil gaat. Je zou dus kunnen denken dat de reactie van Heren Pakken wishful thinking is.

En of dat nu al dan niet waar is; ook wij van ImageProof zouden graag zien dat het waar is. Tot op de dag van vandaag blijkt echter helaas in al onze zakelijke imago trainingen, dat werknemers best weten dat casual in de zakelijke dienstverlening (onze markt) niet slim is. Maar tsja, als de werkgever geen kleding regels durft te stellen, komt in Nederland het kleedgedrag in een neerwaartse spiraal. Alles moet maar kunnen en veel werknemers zijn vooral bezig aan het eigen genot toe te geven van het moet vooral lekker comfortabel zitten.

Jammer, het kan er zoveel leuker uitzien

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10