zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitatie wordt nogal eens genegeerd

7 december 2009 - Eén op de vijf organisatie reageert niet op sollicaties. Dat blijkt uit het onderzoeksproject SollRespons van Internet-Id. SollRespons heeft 117 organisaties in dertien branches, benaderd via 'mysterie sollicitaties.' Ook werden online vacatures beoordeeld. Uit de  Food en Bouw kwam het vaakst geen reactie op sollicitaties. Ook Retail en Overheid presteerden beneden gemiddeld.

Verder bleek dat de allochtone (mannelijke) sollicitant vaker werd afgewezen dan de anderen. Overall bleek CapGemini met 180 punten de individuele winnaar in editie 2009. 



Mysterie sollicaties en websiteonderzoek

Het onderzoek vond plaats tussen februari en augustus van dit jaar. In die periode zijn uit hoofde van verschillende typen sollicitanten 'mysterie sollicitaties' verstuurd naar landelijke, gerenommeerde organisaties. Alle reacties zijn geregistreerd en geanalyseerd op snelheid, accuratesse, kwaliteit en inhoud. De personages Linda, Soemaya, Maarten en Anouar solliciteerden open en/of gericht als man/vrouw, als starter/professional en als autochtoon/allochtoon. Daarnaast zijn websites en daarbinnen de vacaturegedeelten nauwgezet onderzocht, geanalyseerd en beoordeeld. De organisatieselectie, branche-indeling en het toekennen van punten aan onderzoekscriteria leverden rankings op van organisaties binnen de branches en in landelijk perspectief. 

Algemene resultaten

De reacties van organisaties waren vrijwel allemaal binnen tien werkdagen binnen. "Toch kregen we in één op de vijf gevallen geen enkele respons," vertelt directeur Eric Blaauboer van Internet-Id. "Vooral de branches Food en Bouw scoorden slecht en daarnaast viel ons op dat het personage Anouar, man en allochtoon, vaker werd afgewezen dan de andere personages." Het grootste verschil tussen gerichte en open sollicitaties was, zoals verwacht, het reactiepercentage. Vrijwel alle organisaties bieden hun vacatures online aan, alleen de mogelijkheden om ook online en/of open te solliciteren blijken vaak beperkt. Op 35 van de 117 onderzochte sites stond geen uitgebreide organisatieomschrijving en slechts 49 organisaties publiceerden de arbeidsvoorwaarden. Ruim 80 organisaties verschaften in het geheel geen informatie over de sollicitatieprocedure. 

Winnaars en verliezers

Uitzendorganisaties en energiebedrijven kwamen als besten uit de bus. Uitzendorganisatie Content behaalde op alle onderdelen van het mysterie onderzoek de maximumscore. Binnen diezelfde branche scoorde Randstad overall hoger en eindigde in de totaal ranking zelfs op positie twee. Op de vacaturescan behaalden zeven organisaties de maximumscore. Overall bleek ICT-organisatie CapGemini met 180 punten de individuele winnaar in editie 2009. Andere top tien organisaties zijn Zwitserleven, Start People, Heineken, Randstad, Getronics, DNB, Nuon, Eiffel, Ziggo, CZ en Adecoo. De nummer één behaalde ruim 140 punten meer dan hekkensluiter, verzekeraar Lancyr. In de staart van de ranglijst zien we verder onder andere Burger King, Ormer, Febo, Alice en van der Horst Bouwgroep.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Steeds meer banen gericht op blockchain technologie
 Nederlander slaapt van zondag op maandag het slechtst
 Nationale MeewerkWeek zet in op verhogen duurzame arbeidsinzetbaarheid
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talent blijft onvindbaar
 Sollicitatie blijft steeds vaker onbeantwoord
 CV verstuurd? Zes follow up tips
 Online sollicitant stoort zich aan technische mankementen
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
7-12-2009
 | 
08:13 uur
Het is een bekend fenomeen dat er vaak niet gereageerd wordt op sollicitaties en eigenlijk is dat schandalig. Maar organisaties vinden het blijkbaar neit belangrijk genoeg om er iets aan te doen. Er zijn zelfs organisaties die een gerichte vacature toesturen en als je dan reageert, hoor je vervolgens niets meer.
Het respect voor iemand die de moeite genomen heeft te solliciteren is ver te zoeken. Tussen al die duizenden zakenlui loopt ook nogal wat lomp volk rond, dat is wel zeker.
S Mya  |   | 
7-12-2009
 | 
10:07 uur
Lomp volk, inderdaad. Een simpele ontvangstbevestiging kan er vaak niet meer af - je moet maar aannemen dat je sollicitatie goed is verwerkt - en in sommige gevallen is men te beroerd om je te informeren over de status van je sollicitatie.

Maar als je dan toch wordt uitgenodigd, klopt er soms maar ook weinig van. Ik zorg dat ik altijd minimaal zo'n 5 minuten voor tijd bij de receptie staat, maar in de meeste gevallen word ik pas 5-10 minuten na aanvangstijd opgehaald, ook na een ''ze komt er aan hoor'' van de receptie.

Heel slordig.

Voorts blijkt vlak voor het gesprek dat ik in minimaal de helft van de gevallen met andere mensen om de tafel gaat zitten dan in de uitnodiging staan vermeld. Of het wat uitmaakt? Ik weet het niet, maar als deze mensen dan vragen gaan stellen waarvan de antwoorden ondubbelzinnig in mijn brief of CV staan, heb ik toch het idee dat men helemaal niet voorbereid is.

Heel onprofessioneel.

Als je als bedrijf het respect niet kan opbrengen om je aan je afspraak te houden en het protocol bij een sollicitatiegesprek te houden, stel ik voor dat je zo'n gesprek dan maar ziet als ziet als een repetitie voor wanneer je een account moet binnenslepen. Dan lijkt het nog wat.
Scherman  |   | 
7-12-2009
 | 
20:02 uur
Ondernemingen maken wel eens gebruik van de personeelsadvertenties om zichzelf kenbaar te maken bij het publiek, zonder dat er een intentie bestaat om aan te werven.Personeelsadvertenties zijn nogal eens goedkoper dan reclame.
Trojan  |   | 
7-12-2009
 | 
20:04 uur
Waar ik me nog altijd over verbaas is de ondoorzichtigheid van vacatures!

Bedrijven kunnen hele alinea's volschrijven waarin ze precies vertellen waar je allemaal aan moet voldoen! Maar wat je daarvoor terugkrijgt wordt vaak afgedaan met een halve volzin als; ''salaris en voorwaarden conform cao/overeenkomst/branche''.... Das lekker makkelijk! En als je dan reageert hebben sommige werkgevers kennelijk nog niet eens het respect om te reageren?! Dat soort mensen moet in een rubberbootje midden op de atlantische ocean achterlaten!
Uiteindelijk zijn we nog steeds allemaal slaven! Uit dit artikel blijkt wel weer dat 20% van de werkgevers, haar personeel ziet als een verwaarloosbare factor waar ze niet al te zuinig mee om hoeven te gaan! Bah!

...een sneue constatering anno 2009!
wim  |   | 
7-12-2009
 | 
20:18 uur
Ach wij stonden ook in dat onderzoek maar in het overzichtje wat ze sturen om waar ze melden dat je het rapport kunt kopen voor 595 euro zag ik dat de sollicitatie URL die ze gebruikten van een ander bedrijf was. Als ze alles zo onzorgvuldig hebben gedaan zijn de resultaten nog betrekkelijk. Er zijn maar een beperkt aantal organisaties onderzocht, de onbetrouwbaarheid van het onderzoek is daardoor relatief hoog.
Eric Blaauboer  |   | 
14-12-2009
 | 
22:08 uur
Hi Wim,
Laat me raden: ''je scoorde beneden gemiddeld in het onderzoek''? Dan kan ik je bagataliserende reactie begrijpen.

Als SollRespons onderzoeker kan ik je verzekeren dat we uiterste nauwkeurigheid hebben betracht in het onderzoek zelf. Dat je een fout url'letje onder ogen kreeg is slordig, maar heeft niets te maken met het eigenlijke onderzoek.

Het onderzoek was met 117 onderzochte organisaties verdeeld over 13 branches inderdaad niet representatief maar welzeker indicatief. We hebben feitelijk gemeten wie snel / traag / niet reageerde en hoe de kwaliteit van de reacties was. Het zou geweldig zijn als alle organisaties in de volgende editie gewoon de sollicitaties beantwoorden, en het liefst ook nog persoonlijk. Gaat jouw organisatie daarin slagen?

Eric Blaauboer, namens de SollRespons onderzoekers.
relatiegeschenken kerst  |   | 
21-11-2011
 | 
16:05 uur
De meeste zijn inderdaad erg laks. Ook in het binnen de afgesproken tijd terugbellen. Dat gebeurt ook niet altijd. Ik heb altijd 1 verhaal onthouden, van iemand die twee maand na het gesprek ineens de baan kreeg aangeboden, na eerst helemaal niets te hebben gehoord... Hoezo laks? Die sollicitant had natuurlijk allang elders een leuke functie gevonden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Pioneers: inspiratie voor innovatie
Jaarcongres met Amerikaanse keynote spreker Jonah Berger. Daarnaast een vol programma met 15+ topsprekers waaronder VICE, Swapfiets, Charlie Temple en Formule E. Bestel nu tickets voor 15 november. 


Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2500.
reacties
Economische visie digitaliseringsstrategie ontbreekt in Miljoenennota (1) 
Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties (2) 
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
Onrealistische doelen brengen u verder (1) 
top10
Burn-out: Psychiaters weten het niet
Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
Burn-out: misschien een verkeerd etiket?
Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties
Recruitmentorganisaties overtreden massaal de AVG
Nederlander met modaal inkomen ziet salaris met 98 euro stijgen
Vraag naar IT'ers piekt
Vrouw vindt het gênant om ongezonde snack te kopen in bijzijn collega’s
Klantervaring is nu de hoogste prioriteit
meer top 10