zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online sollicitant stoort zich aan technische mankementen

6 augustus 2009 - Technische fouten op de pagina, zoals niet-werkende links of een sollicitatieformulier dat niet naar behoren werkt, worden als het meest storend ervaren bij het online solliciteren op een vacature. Een ander irritatiepunt van sollicitanten is de verplichte registratie alvorens zij kunnen solliciteren.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Campaign Group, gehouden onder 496 respondenten uit de Nederlandse beroepsbevolking. Technische fouten op de pagina, zoals niet-werkende links of een sollicitatieformulier dat niet naar behoren werkt, worden als het meest storend ervaren bij het online solliciteren op een vacature. Op de tweede plaats van storende factoren in het online sollicitatieproces, staat de verplichte registratie. Wanneer men zich alvorens te kunnen solliciteren, verplicht moet registreren op de betreffende site, wekt dit ook irritatie bij de sollicitant op. Met het wegnemen van dergelijke storende factoren, faciliteren werkgevers potentiële kandidaten optimaal in het online sollicitatieproces. Met name bij het werven van ‘moeilijke doelgroepen’ is het wegnemen van drempels in het online sollicitatieproces van essentieel belang om de conversieratio ‘van bezoeker naar sollicitant’ te optimaliseren. 



Mannen zijn luier

Tussen de irritatiepunten van mannen en vrouwen bij het online solliciteren, worden enkele nuanceverschillen zichtbaar. Zo vinden mannen het net even hinderlijker dan vrouwen als het sollicitatieformulier te lang (29 procent versus 22 procent) is of als zij in het online sollicitatieformulier informatie moeten invullen die ook al in het CV staat (45 procent versus 38 procent). 

Laagopgeleiden versus hoogopgeleiden

Kijkend naar de verschillen in storende factoren tussen opleidingsniveaus, valt een aantal zaken op. Allereerst is te zien dat laagopgeleiden (tot en met MBO opleidingsniveau) zich veel meer dan hoogopgeleiden (HBO en WO) storen aan een sollicitatiepagina in het Engels. De WO’ers lijken met zeven procent de minste problemen te hebben met een Engelse sollicitatiepagina, tegenover zeventien procent van de HBO’ers en 26 procent van de laagopgeleiden. Verder valt op dat hoogopgeleiden zich meer dan laagopgeleiden storen aan overbodig werk: in dit geval het invullen van informatie in het online sollicitatieformulier die ook in het CV staat. De HBO’ers lijken verder het meest ongeduldig bij het online solliciteren; zij storen zich meer dan anderen aan een lang sollicitatieformulier en lange laadtijd van pagina’s. WO’ers storen zich – met 79 procent - veruit het meest aan technische fouten op de pagina. 

Generatieverschillen

Ook tussen verschillende leeftijdsgroepen zijn enkele verschillen aan te wijzen. Zo zien we dat de leeftijdsgroep 45 - 64 jaar zich het minst stoort aan een lange laadtijd van pagina’s bij het online solliciteren. Het lijkt erop dat de jongere leeftijdsgroepen (15 - 24 jaar en 25 - 34 jaar) minder geduld hebben bij het online solliciteren. Daarnaast irriteren zij zich opvallend veel aan bepaalde zaken. Het zijn vooral weer de technische mankementen en de verplichte registratie waar deze jongere groepen zich aan storen. Wat verder opvalt bij de jongste groep (15 – 24 jaar), is dat zij zich veel sterker storen aan het opnieuw moeten opzoeken van de vacature bij een online sollicitatie (28 procent tegenover respectievelijk veertien, negentien procent en zestien procent bij de hogere leeftijdsgroepen). Een andere uitschieter betreft de groep van 35 - 44 jaar: het moeten invullen van gegevens die ook in het CV staan, vindt deze groep aanzienlijk meer storend dan de andere leeftijdsgroepen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werk wordt vooral gezocht onder werktijd
 Werkend Nederland presenteert zich massaal online
 Populariteit sollicitatiemails spectaculair gestegen
 Wervingsite scoort niet
 
 
reacties
 
foppen  |   | 
6-08-2009
 | 
08:08 uur
Het irriteert mij, dat u het verschil nog steeds niet weet tussen je ergens aan ergeren en dat iets je irriteert!

Marco Hendrikse  |   | 
6-08-2009
 | 
10:48 uur
De uitkomsten van dit onderzoek tonen maar weer eens het belang van doelgroepkennis aan, gezien de grote verschillen tussen opleidingniveaus en leeftijdsgroepen.

Het is echter de grote vraag of deze verschillen relevant zijn gezien de bovengenoemde irritaties: technische fouten, een lange laadtijd en onnodige informatie invullen. Dat zijn natuurlijk allemaal zaken die niet (nooit) moeten voorkomen, ongeacht de doelgroep.

Alleen bij 'een sollicitatiepagina in het Engels' zou rekening gehouden kunnen worden met het opleidingsniveau waarop de organisatie zich richt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10