zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien rituelen van slecht management

5 november 2009 - Veel managers vallen onder grote druk en stress terug in oud gedrag. Alle geleerde verbetertechnieken worden vergeten om terug te keren naar wat hen vroeger succesvol maakte. Deze week publiceert Dr. André de Waal van het Center for Organizational Performance zijn boek '10 Rituelen van slecht management - Hoe herkent u ze en hoe bestrijdt u ze'.

In dit boek waarschuwt hij voor de tien meest gebruikte rituelen die slechte managers toepassen om te overleven binnen organisaties."Zonder goede managers is het onmogelijk om excellente organisaties te creëren. Managers die de tien rituelen toepassen kunnen de weg naar een 'toporganisatie' vakkundig blokkeren. In mijn nieuwste boek laat ik zien hoe slechte managers te werk gaan, zodat hun gedrag voortaan kan worden herkend en bestreden. En dat is van groot belang gezien de situatie waarin veel organisaties zich momenteel bevinden," aldus André de Waal. 



Tien rituelen

De tien rituelen van slecht management zijn:
1. De slechte manager ruimt altijd de rotzooi van de voorganger op
2. De slechte manager is altijd druk
3. De slechte manager beheerst het budgetspel tot in de puntjes
4. De slechte manager stuurt alleen op afstand
5. De slechte manager geeft altijd een ander de schuld
6. De slechte manager maakt dikke imponerende plannen
7. De slechte manager communiceert veel maar zegt niets
8. De slechte manager heeft alleen oog voor de aandeelhouder
9. De slechte manager is een echte Machiavellist
10. De slechte manager heeft voor elke drie jaar een exitstrategie 

Niet negatief

André de Waal vult nog aan: "Toch is dit boek niet negatief bedoeld. De rituelen van slechte managers heb ik gekoppeld aan wat de best presterende managers doen. Dit op basis van vijf jaar onderzoek naar High Performance Organizations en High Performance Individuals. Het blijkt dat slecht presterende managers niet geïnteresseerd zijn in het succes van de organisatie en hun eigen korte termijnsucces voorop stellen.
Dit boek helpt de lezer de tien rituelen te herkennen die slechte managers gebruiken om te overleven in het huidige tijdsgewricht van dalende omzetten, afnemende winsten, oplopende verliezen en beperktere budgetten. Deze rituelen zijn zeer schadelijk voor de organisatie maar slechte managers zijn ervan overtuigd dat hiermee ze hun carrière zullen redden.".

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf manieren om een slechte baas terug te pakken
 Zeven typische gewoontes van slechte managers
 Acht manieren om te reageren op een slechte baas
 Vier soorten destructieve bazen – en het tegengif
 
 
reacties
 
Ronald  |   | 
5-11-2009
 | 
12:33 uur
Wat is er precies zo erg aan om de rotzooi op te ruimen van de voorganger? Is het niet leuk om daar juist een uitdaging in te zien en je op deze manier goed te profileren?
christiaan  |   | 
5-05-2012
 | 
03:44 uur
Eigenlijk zou ik er nog 1 willen toevoegen aan de lijst namelijk; een slechte manager is te veel ''bevriend'' met het personeel of wil ''vrienden'' zijn met het peroneel.
Waardoor het moeilijker word om leiding te gevem aan diegene.
jos Velderman  |   | 
7-05-2012
 | 
09:40 uur
@ Ronald,
Eens met wat je zegt + als de auteur het al 'rotzooi' noemt; is het dan niet juist de moeite waard om op te ruimen in het kader van de juiste info verstrekking?

Ook punt 3 is geen kenmerk van een slechte manager, hooguit van een politieke manager.
Budget spellen worden altijd en overal gespeeld. Door de een beter dan door de ander. Ik zou het tegenovergestelde willen beweren: een slechte manager weet zich geen houding te geven in de politieke arena.

Het maken van imponerende plannen is ook niet slecht; het vervolgens geen uitting daaraan geven wel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10