zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht manieren om te reageren op een slechte baas

14 april 2009 - Heeft uw baas zich weer eens niet aan zijn woord gehouden? U geschoffeerd? Uw promotie tegengehouden? Eigenlijk verbaast het u niets. Uw baas negeert uw ideeën immers altijd, vernedert u regelmatig en verwacht te allen tijde dat u zijn gedachten kunt lezen. Nog erger is dat hij er niet over wil praten.

Wat zijn uw opties als u ondermijnd wordt door degene wiens goedkeuring u juist zo hard nodig heeft? U kunt uw ontslag indienen of naar HR stappen. Maar een onderneming is als een casino: het huis wint altijd. Voelt u de woede weer opborrelen, probeer dan eerst een van de volgende tips van columnist Jeff Schmitt: 



1. Tel tot tien

Uw eerste impuls zal zijn om terug te slaan. U fantaseert al over het openbaar maken van het rottige gedrag van uw baas of een email te sturen naar de directie. Dergelijke gedachten hebben hun nut, maar zet ze niet meteen om in daden. Is een impulsieve actie het waard om uw baan te verliezen? Is het een gat in uw CV waard? In de huidige economie is het niet verstandig om uw trots koste wat kost te laten winnen. 

2. Speel het spelletje mee

U bent belazerd of oneerlijk behandeld. Welkom in de echte wereld. Laat het u er niet toe verleiden verbitterd of onverschillig te worden. Laat uw baas u niet op de kast krijgen. Knik en glimlach beleefd als hij weer eens met een zelfverheerlijkende preek komt. Doe alsof het u niet raakt en alsof u de baan van uw dromen heeft. Toon respect, zelfs als u uw vertrouwen allang verloren hebt. U zult nog genoeg rotzakken tegenkomen in uw carrière. Wen er maar vast aan. 

3. Bereid u voor
Begin met het verzamelen van referenties en aanbevelingen van klanten, collega’s, vooraanstaande figuren in uw branche. Leg een archief aan van alle positieve reacties op uw werk. Ga u met name richten op activiteiten die meetbare resultaten opleveren. Die ervaringen neemt niemand u meer af. Bovendien vergroten ze uw kansen als de volgende carrièrestap zich aandient. 

4. Smeed allianties

Bepaal welke baan u uiteindelijk wilt. Leer de belangrijke spelers van die afdeling kennen. Ga met ze lunchen. Help ze als ze het druk hebben om uzelf alvast te bewijzen. Leg contact met een mentor of de baas van uw baas. Ze kunnen u voorzien van richting, kennis en zelfs referenties. Vergroot uw zichtbaarheid door plaats te nemen in commissies en overlegorganen. Mocht uw baas u zwart gaan maken, kunnen al die andere contacten zijn beweringen helpen weerleggen. 

5. Trek niet te snel conclusies

Soms is er meer aan de hand dan u weet. Misschien wordt uw baas van hogerhand tegengehouden. Misschien lijdt uw baas onder een te hoge werkdruk of heeft hij privéproblemen, en heeft u op dit moment simpelweg geen topprioriteit voor hem. Het kan ook zijn dat uw baas geen idee heeft hoe zijn of haar gedrag op u overkomt. Een baas is ook maar een mens. 

6. Trek de banden met uw baas aan

Iedereen vindt het prettig om geprezen te worden. Uw baas net zo goed. Misschien moet u juist meer contact met uw baas zoeken, in plaats van afstand nemen. Vraag wat u moet doen of leren om hogerop te komen. Kijk of u de rechterhand van uw baas kunt worden. U kent zijn fouten: oefen uzelf in het stellen van de juiste vragen en uitwerkingen. Dit is sowieso een goede oefening voor waar het echt om draait in de zakenwereld: anticiperen, flexibiliteit, relaties aangaan en onderhouden, samenwerking en uitwerking. En uw baas in een goed daglicht plaatsen, natuurlijk. 

7. Richt u op het grote geheel

Eerst beschaamt uw baas uw vertrouwen; vervolgens eist hij van u om positief te blijven. Hij berispt u voor uw gedrag, om vervolgens exact hetzelfde te doen. U kunt woest worden en een maagzweer ontwikkelen maar u kunt er ook maar het beste van maken. Richt u op het opdoen van ervaring, het vergroten van uw vaardigheden en het verbeteren van uw houding en instelling. Die zaken zijn later uw uitweg. Onthoud de dagelijkse vernederingen, zodat u nooit zo zult worden als uw baas. Onthoud echter ook dat uw baas niet bij toeval in zijn functie terecht gekomen is, leer dus ook de kneepjes van het vak die hem op die plek gebracht hebben. Sta open voor kritiek en suggesties. 

8. Wacht af

Als uw baas echt een ramp is, is de kans groot dat zijn tijd binnen de onderneming ten einde loopt. Charme, connecties en reputatie geven bazen slechts een bepaalde mate van onschendbaarheid. Vroeg of laat komen ze in aanvaring met iemand die hoger in de hiërarchie staat en dan kunnen ze het vergeten. Beschouw uw baan in de tussentijd als een middel dat het doel heiligt en leg de fundering om dat doel te bereiken. Het kan alleen maar beter worden.

 
 Doorsturen   12 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechte baas verhoogt de kans op hartklachten
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 Zes manieren om een slepend conflict met uw baas op te lossen
 Zeven manieren waarop de baas (goede) medewerkers wegpest
 
 
reacties
 
Ries  |   | 
14-04-2009
 | 
08:55 uur
Handige tips voor dit soort herkenbare situaties. Het gevoel dat wel je gelijk hebt maar niet krijgt, dat je aan het kortste eind trekt en het meest lullige is dat de situatie zo wordt verdraaid dat het altijd weer aan je zelf ligt en dat je zelf maar anders om moet gaan met andermans weerzinwekkend gedrag. Lukt dat niet dan pas je niet binnen de organisatiecultuur en dat soort onzin. Triest maar waar.
Eric  |   | 
15-04-2009
 | 
17:56 uur
Mee eens, dit is herkenbaar allemaal. Maak goede contacten. Sta open voor verandering en blijf(tegelijkertijd)vooral jeZelf. Probeer eens een andere houding uit. Wees bijvoorbeeld eens wat korter en bondiger. Geef geen onnodige informatie! Verzamel ter zake doende complimenten die hij kan controleren, bespreek ze en breng ze in het overlegverslag. Let op de 'zachte' faktoren zoals; bereikbaarheid, op tijd komen, contactvorming, pro-activiteit, communicatie en samenwerking binnen/buiten het team. Hierdoor ontstaat een evenwichtig beeldvorming, en daarmee een betere benadering van wie je werkelijk bent.
Hartelijke groet, Eric de Brieder
Aan  |   | 
15-04-2009
 | 
22:36 uur
Het lijkt me niet gezond om zo te leven. Wat een horror!
Mirjamnu  |   | 
3-05-2009
 | 
14:04 uur
Nee, inderdaad. Niet gezond. Maar zo wordt het omgaan met de baas ook een halve baan. Als je al deze tips kunt naleven en er ook nog wat eigen creativiteit tegenaan kunt gooien, dan is het wellicht tijd om voor jezelf te beginnen. Internet biedt je daartoe alle mogelijkheden, inclusief een scherp en snel zelfonderzoek via online coaching.
ries  |   | 
4-05-2009
 | 
10:41 uur
Afgelopen week heb ik te horen gekregen van mijn slechte baas dat hij niet verder met me wil. Ik paste na een half jaar niet in het profiel wat zij voor ogen hadden. Deze slechte baas deed in dat half jaar allerlei toezeggingen of beloftes die hij niet nakwam en bij het exit gesprek betuigde hij spijt. Ondermeer over een gesprek wat ik aan had gevraagd en wel beloofd werd maar niet gevoerd werd met hem. Ik zei daarop dat een nieuwe kandidaat in dit bedrijf een mentaliteit moet hebben dat hulp, coaching of wat voor een begeleiding out of the question is want dan doet hij of zij het niet gelang het profiel.

Dus mijn tijd komt nog wel....

Ellen  |   | 
29-10-2009
 | 
23:54 uur
Heel herkenbaar en helaas in alle sectoren, ook de non-profit of juist de non-profit.
Jaren 'vreemd' benaderd door een coordinator, hierdoor gaan twijfelen aan jezelf omdat collega's deze ervaring niet hadden of minder hadden.
Door anderen geholpen om erachter te komen dat het echt bij deze coordinator ligt. Uiteindelijk gekozen voor andere baan, op tijd weg. Nu gaat het nog door bij anderen maar is er wel een directeur boven de coordinator aangesteld. En het bestuur ..... die houdt de coordinator de handen boven het hoofd. Lang leve de non-profitsector van 'pappen en nathouden'.
Rolanda  |   | 
2-11-2009
 | 
15:51 uur
Ries, jou verhaal lijkt het mijne wel.
Inmiddels heb ik niets meer met hem te maken en word hopelijk bij mijn nieuwe werkgever wel op waarde geschat.
Denk maar zo, zijn/haar tijd komt ook wel.
Uiteindelijk krijgt een ieder wat hem/haar toekomt.
Ries  |   | 
2-11-2009
 | 
20:30 uur
Voor degene die een stukje willen schrijven over je baas/bazen voor een boek bij deze de oproep t.b.v.:

Bizarre Bazen! Lucht je hart! Auteurs gezocht voor verhalenbundel.


Jacqueline Koppelman van Boek & Tekst Support en Trudy Dijkshoorn van Uitgeverij Monnier willen waargebeurde verhalen over leidinggevenden bundelen. De verhalen kunnen bijvoorbeeld gaan over macht, respect, vertrouwenscrisis, intimidatie, zwangerschap, onderhuidse spanningen, dubbele agenda's, leeftijdsdiscriminatie, conflicten, salaris, liefdesrelaties, ethische kwesties, de baas als onverwachte vriend et cetera, et cetera. Bij de samenstelling van de verhalenbundel verzamelen we een palet van waargebeurde verhalen over wat werknemers aan den lijve hebben ervaren in het werk. Dat kunnen zowel negatieve als positieve gebeurtenissen zijn. Voor meer informatie, kijk bij: www.boekentekstsupport.nl.

Overigens: bij sollicitaties wordt het niet gepikt door je potentiele werkgever dat je slecht spreekt over de vorige werkgevers. Je maakt jezelf daarmee tot slachtoffer wat het misschien in wezen ook wel is. Dus moet je iets verzinnen waarbij jezelf ook een beetje buiten schot blijft. Eerlijkheid wordt daardoor op een hellend vlak geplaatst. Het zij zo.


bernd  |   | 
2-11-2009
 | 
20:31 uur
Als je er de juiste draai aan kan geven,en er vrede mee hebt...dan kan je je baas ook zijn beloftes laten afkopen doormiddel van salarisverhoging.
Mij was promotie belooft,alvast auto + laptop etc gekregen,toen de crisis,nu doet de baas het werk zelf,ik weer in mn oude functie,maar wel met een goede salarisverhoging.(na overleg)
A Berg  |   | 
15-08-2013
 | 
22:53 uur
Ik vind de tips nogal kruiperig over komen. Je moet bijna op je knieën voor je leidinggevende. Zelfrespect doet er blijkbaar niet toe.

Zoiets houdt niemand lang vol. Bovendien doe je alleen je leidinggevende hier een plezier mee. Die gaat steeds verder en verder, net zolang tot de werknemer 'ontploft', en dan is de ontstane situatie natuurlijk ook gelijk de schuld en het probleem van die werknemer.

Kortom: Blijf niet door modderen maar trek je plan en probeer een andere baan te vinden. Lukt dat niet, dan kan je nog overwegen om iets voor jezelf te beginnen.
Want met kruipen voor je werkgever zal je nooit iets bereiken; ik spreek vanuit eigen ervaring.
Baas B  |   | 
23-09-2014
 | 
11:27 uur
Een hond heeft een baas!
Lorelai  |   | 
28-09-2015
 | 
15:52 uur
Nog voor mijn nieuwe baan begint al bonje met de baas. Ongelooflijk.

Mijn oude baan opgezegd, omdat ik bij mijn nieuwe baan veeeel uren zou kunnen werken. Ontslagbrief is nog geen dag de deur uit of de nieuwe baas belt: toch niet zoveel uren, want er komt iemand terug uit de ziektewet. Sta ik vrijwel met lege handen. Ik zeg dat ik ervan baal. Nu is zij boos en noemt mij een leugenaar, want ze had dat noooit gezegd van dat er veel werk zou zijn. De proeftijd zal ze mij zeer goed beoordelen zegt ze (daarvoor zei ze, dat je het wel bont moet maken wil je niet door de proeftijd komen). Ze heeft er weinig vertrouwen in dat ik haar nu wél goed begrijp. De eerste gesprekken waren nog wel zo gemoedelijk.
Zo zat van dat manager-ondergeschikte-systeem. Steeds meer zin mijn eigen business te starten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10