zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Technische bedrijven zien steeds meer in opleidingen en competentietrajecten

1 september 2009 - De vraag van HR-afdelingen van technische organisaties naar een structureel opleidingsbeleid en competentiemanagementtrajecten is dit jaar verdrievoudigd. In plaats van situationele opleidingen die in de korte termijn doelstellingen voorzien, richten technische organisaties zich steeds meer op de lange termijn.

Deze verschuiving constateert ROVC op basis van de aanvragen van het afgelopen jaar. Deze ontwikkelingen zijn een direct gevolg van het feit dat het investeren in mensen binnen technische organisaties de laatste jaren is achtergebleven. 



Overleven
De huidige economische situatie zorgt ervoor dat de focus van organisaties vaak op overleven ligt. Dit terwijl de lange termijn doelstellingen voor een technische organisatie minstens even belangrijk zijn. Technische organisaties erkennen dit standpunt en zien het belang hiervan steeds meer in. Als gevolg daarvan ontstaat er momenteel meer behoefte vanuit HRM om goed in kaart te hebben wat men aan ontwikkeld en opgeleid personeel in huis heeft en hoe men met de huidige werknemers de gestelde doelen kan bereiken. 

Huidige en toekomstige behoefte

"Eerder werd opleiden, en dus het bijhouden van het kennisniveau binnen organisaties, puur vanuit situationele behoeften gedaan," vertelt Roel Groetink, manager ontwikkeling en onderhoud producten bij ROVC. "Op deze manier investeren in werknemers is goed, maar is korte termijn gericht. Je kunt ook de lange termijn meenemen in een dergelijk traject door naast alleen het aanbieden van opleidingen, bijvoorbeeld ook competentiemanagementtrajecten uit te voeren. Helemaal in deze economisch slechte periode is het belangrijk om in kaart te brengen wat de behoefte van de organisatie is in de toekomst en of dat met de huidige mensen de doelstellingen bereikt kunnen worden. Op deze manier kan een organisatie beide behoeften, op zowel korte als lange termijn, combineren en de concurrentiepositie versterken wanneer de markt weer aantrekt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf vaststellingen omtrent competentiebeleid
 Alfafactor is cruciaal voor goed leiderschap
 Kredietcrisis geen reden om niet te investeren in opleidingen
 ICT-manager weet personeel moeilijk te binden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10