zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elektrische auto wint snel terrein

31 augustus 2009 - In 2020 zal tussen de twee en vijf procent van alle nieuw verkochte auto's wereldwijd compleet elektrisch aangedreven zijn. Het precieze percentage is afhankelijk van de ontwikkeling van de elektrische motor en de batterijen. En pas als er genoeg oplaadstations zijn, kan een massale introductie bij consumenten echt een vervolg krijgen.

Dat stelt PricewaterhouseCoopers (PwC). Hoewel klimaatbescherming de belangrijkste drijfveer vormt, versnelt ook prijsvolatiliteit van fossiele brandstof en de toenemende energieschaarste de ontwikkeling van elektrische auto's. Daar staat tegenover dat het ontbreken van een goede infrastructuur van oplaadstations een snellere opmars van elektrische auto's in de weg staat. Ook het ontbreken van een volwaardige elektrische vervanger van de verbrandingsmotor remt volgens de verkenning de ontwikkeling. Onderzoek naar de elektrisch aangedreven motor en batterij is een belangrijke succesfactor. Er wordt op dit moment vol ingezet op de ontwikkeling van een krachtigere en efficiëntere Lithium-ion batterij. 



CO2-uitstoot
Albert Brouwer, partner en automotiveleader bij PricewaterhouseCoopers: "De auto-industrie is verantwoordelijk voor vijftien procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Dat komt neer op ruim acht miljard ton CO2. Klimaatbescherming vormt een onontkoombare uitdaging voor wereldleiders en zet enorme druk op de automotive-industrie. De Europese Unie, die wereldwijd wordt gezien als voortrekker van het reduceren van CO2 uitstoot door auto's, heeft al ingegrepen omdat de branche zelf de CO2-uitstoot te weinig beperkte." In 2015 mag een auto in de EU hooguit 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu is dit nog gemiddeld 160 gram CO2 per kilometer. In 2012 moet reeds 65 procent van de nieuwe auto's aan de nieuwe standaard voldoen. Ook Japan forceert middels dergelijke standaarden een doorbraak van elektrische auto's, terwijl achterblijvende landen voornemens zijn hun achterstand in te halen door de adoptie van soortgelijke stringente standaarden. 

Koploper

Het kabinet wil dat er in 2020 een miljoen elektrische auto's in Nederland rijden. Albert Brouwer noemt dit streven ambitieus. "Met de 65 miljoen euro die de Nederland vrijmaakt onderstreept het kabinet haar ambitie om koploper te zijn." Het kabinet is voornemens om vergunningaanvragen voor de aanleg van oplaadpunten te versoepelen en het fiscaal aantrekkelijk te maken er één te bouwen. Brouwer: "Dit is een belangrijke stap, immers het ontbreken van een netwerk van oplaadstations limiteert de automobilist tot korte afstanden. Over hoe het energienetwerk deze extra energiebelasting kan opvangen zullen overheid en energieleveranciers snel bindende afspraken moeten maken." PwC noemt als voorbeeld het 'Better Place'-project in Israël en Denemarken. In deze landen worden punten gebouwd waar bezitters van elektrische auto's hun lege batterij kunnen inruilen voor een volle. Dit is gratis door de verschillende subsidies die worden verstrekt. 

Ontwikkelingen

Brouwer: "Grote autoproducenten en -leveranciers geven tussen de 1,5 en zes procent van hun budget uit aan R&D met betrekking tot elektrische voertuigen. Dit doen ze onder andere om het kostenverschil tussen auto's met verbrandingsmotoren en elektrische auto's te verkleinen. Op dit moment kan het kostenverschil namelijk oplopen van 7.000 dollar tot 20.000 dollar afhankelijk van het type auto. Het merendeel van deze additionele kosten is te danken aan de dure bestandsdelen van de batterij." 

Nieuwe spelers

PwC stelt dat de opmars van elektrische auto's het huidige businessmodel van automotivebedrijven onhoudbaar maakt. "Nieuwe spelers krijgen kansen om toe te treden tot de van oudsher traditioneel verdeelde automotivemarkt. Chinese automakers zien in dat het inhalen van de gevestigde spelers geen nut heeft. Zij zetten nu vol in op de elektrische automarkt. De belangrijkste doorbraken zijn de komende jaren vanuit die hoek te verwachten," aldus Brouwer.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaseauto sneuvelt niet in crisis
 Milieu geen reden om auto te laten staan
 Diesel blijft belangrijkste zakenauto
 Bedrijfswagen wordt steeds groener
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
1-09-2009
 | 
12:26 uur
Met interesse het stuk gelezen. Ook dat Nederland weer eens voorop wil lopen om te tonen dat we het braafste jongentje van de klas zijn.
Natuurlijk moeten we iets doen aan de vervuiling van het milieu, toch doen we dit al heel lang.
De auto’s zijn zuiniger geworden en de uitstoot ging omlaag.
Onze fossiele brandstoffen raken op en de vraag van de derde wereldlanden en natuurlijk landen als China, India en Pakistan naar olie vliegt omhoog.
Toch zijn het de oliemaatschappijen die de dienst uitmaken. Al jaren is de motor op “water” al bekend, maar nog steeds niet op de markt. Waar ligt dat aan? Misschien toch de oliemaatschappijen die bang zijn dat de prijs van de olie in elkaar stort en juist daarom zo hun best doen om zorg te dragen dat de waterstofmotor maar niet op de markt komt.
Wat is de invloed van al die accu’s op het milieu en stroom maken we toch ook uit fossiele brandstoffen, dus wat verandert er nu echt. En nu komen we erachter dat een aanhanger of caravan gewoon niet kan achter de elektrische auto, gelukkig wel nog 2 fietsen op een rek. En kernenergie willen we toch ook niet. Kortom is dit het nu wat het volk wil? Politici weten niet eens wat de consequenties zijn van hun uitspraken en hun daden, dat er wat moet gebeuren, dat staat vast.
Zolang een kleine groep mensen die belang hebben bij geld verdienen en hun positie vast te houden, het voor het zeggen hebben, dan heeft dit niets met het milieu te maken, maar verrijking van die groep! We wachten maar weer gelaten de volgende stappen af, zoals in 2015 alle bezitters van auto’s van 5 jaar en ouder, extra hoge belastingen te laten betalen, goed voor de economie, dat is niet belangrijk voor politici.
Aardgas  |   | 
15-07-2010
 | 
15:32 uur
Het probleem van de elektrische auto is mijns inziens nog wel het opladen... Hoe lang gaat dat duren? Wat als je moet 'tanken'? Moet je dan gelijk overnachten? Of kun je de accu gewoon inwisselen? Voorlopig denk ik dat de auto's op waterstof meer kans maken, met aardgas als tussenstation.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10