zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfswagen wordt steeds groener

23 april 2008 - Meer dan de helft van de werkgevers werkt aan een vergroening van de autoleaseregeling. Denk aan zijn hybride auto's, het sturen op energielabels of het laten verrichten van milieuvriendelijke aanpassingen aan auto's.

Dat blijkt uit de driemaandelijkse Pulse Survey van HR-adviesbureau Towers Perrin. Suzanne Jungjohann, partner bij Towers Perrin: "Uit onze Global Workforce Study waarvoor ruim 88.000 werknemers zijn ondervraagd blijkt dat mensen zich willen inspannen voor een organisatie die werkelijk het verschil maakt. Die duidelijk maakt dat ze het beste voor heeft met haar klanten, werknemers en de samenleving als geheel. De auto van de zaak is natuurlijk direct te koppelen aan een bijdrage aan een beter milieu. Mede daarom zijn bedrijven daar nu actief mee aan de slag. Een derde van de ondernemingen krijgt van werknemers ook actief de vraag naar schonere auto's met een lagere bijtelling. Nog een derde ziet dat steeds meer werknemers de auto niet privé rijden." 



Werknemers aantrekken

De belangrijkste redenen voor ondernemingen om een leaseauto aan te bieden zijn de noodzaak voor de functie (91 procent) en het arbeidsvoorwaardelijke aspect (82 procent). Met betrekking tot die tweede reden wordt de concurrentie dan ook scherp in de gaten gehouden, want ongeveer de helft van de werkgevers denkt dat de auto van de zaak belangrijk is om medewerkers aan te trekken en te behouden. Een kwart van de respondenten zegt zelfs dat dit zeer belangrijk is. Ruim de helft van de ondernemingen wil de kosten voor het wagenpark reduceren, maar zoekt deze besparing daarom niet bij de werknemer. Slechts 30 procent van de respondenten vraagt medewerkers om een eigen bijdrage. Daarnaast houden ondernemingen de auto's marktconform door de leasebedragen te indexeren. Ondernemingen denken ook niet dat het aantal auto's zal afnemen. Een kleine 30 procent denkt zelfs dat er een toename zal plaatsvinden. 

Filebestrijding

"Tegenover de vergroening staat dat weinig ondernemingen zeggen bewust bezig te zijn met filebestrijding (twintig procent) of alternatieve mobiliteitsmogelijkheden aanbiedt (30 procent). Wel verwachten ze actie van de overheid, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer (42 procent) en de combinatiemogelijkheden tussen openbaar vervoer en de auto (45 procent). Daarnaast wil een kleine 40 procent een verbetering van de mogelijkheden die de overheid biedt voor thuiswerken.", aldus Suzanne Jungjohann.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Auto van de zaak steeds groener
 Top vijf leaseauto's 2007
 Trein van de zaak populair
 Werkgevers willen autogebruik ontmoedigen
 Zakelijk wagenpark steeds groener
 
 
reacties
 
Ad  |   | 
23-04-2008
 | 
10:01 uur
Rijden wij in een hybride omdat we ''groen'' denken of omdat we economisch denken?
Rijden we minder prive omdat we ''groen'' denken of omdat we economisch denken?
Ik denk dat het gros van de mensen economisch denkt. Het spekken van de schatkist zijn we meer dan beu en omdat dit kabinet alleen maar besluiten neemt met betrekking tot lastenverzwaring is dit het stille protest van de bevolking.
Ik ken heel wat mensen die een ''Fuck Bos Auto'' in prive hebben aangeschaft, een leuke occasion die net zoveel of minder kost dan de bijtelling.
En zijn hybrides zo schoon? Recent onderzoek heeft aangetoond dat een Toyota Pryus meer milieuschade aanbrengt in zijn total lifecycle dan twee (2) Hummers H2!
Toyota heeft in ieder geval wel begrepen hoe je een overheid overtuigt, geef slechts die informatie die positief is en hamer daarop.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10