zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lijnmanager krijgt meer te zeggen, HR niet

10 augustus 2009 - Bijna de helft van de directies meldt dat ze meer wil doen met de inzichten van hun lijnmanagers. Dit als reactie op de crisis, zo stelt de Economist Intelligence Unit (EIU). Na klanten worden lijnmanagers de meest essentiële partij genoemd in het besluitvormingsproces om de onderneming uit de recessie te loodsen.

De financiële afdeling heeft de meeste invloed op bedrijfsbeslissingen (68 procent). Naar HR wordt nog steeds pas het allerlaatst gestapt voor advies (achttien procent). Opvallend, want velen wijden de crisis eerder aan menselijke dan financiële factoren. Er wordt echter nog eerder geluisterd naar Sales (38 procent), Strategie (36 procent), Operations (26 procent), Marketing (34 procent) en Klantenservice (34 procent). IT heeft ook weinig invloed. 



Slechte zaak
Volgens dokter Graham Dietz, leraar HRM aan de Durham Business School lijkt het dus of de lessen over de impact van menselijk gedrag op de organisatie niet geleerd zijn. Het verbaast hem niet, maar hij noemt het tevens een slechte zaak als de bedrijfsstrategie niet besproken wordt met HR.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘HR heeft niets te zeggen over personeelsbestand’
 Licht uw personeelsbestand eens door
 Vijf tips om HR wakker te schudden
 Wordt HR-manager straks CHCO?
 
 
reacties
 
Bodo Trietsch  |   | 
11-08-2009
 | 
11:10 uur
Geen wonder. HR en IT zijn en blijven geen lijn- maar stafafdelingen, die zichzelf buiten de productieprocessen plaatsen. Zo gedragen ze zich, dat willen ze ook, ze kunnen niet (meer) anders, ze weten ook niet veel af van de bedrijfsprocessen. Daarmee worden cruciale elementen van het moderne bedrijfsproces afgezonderd en apart gezet, wat onvermijdelijk leidt tot slechte aansluiting op de rest, frustraties, wantrouwen.

Dat is jammer en onnodig, de meeste andere cruciale disciplines hebben hun discipline-silo allang afgebroken en zijn, met behoud van hun specialistische inbreng, gaan werken in multidisciplinaire teams. Wat bleek: de diverse vakken gingen elkaar zelfs waarderen. En de focus op diensten, producten en klanten werd veel hoger. Want daar gaat het om: als vakman je expertise inbrengen in de marktniche die je goed hebt leren kennen. Afscheid van de arrogante universele HR-er, IT-er, etc. die zonder kennis van de branche weet wat goed voor je is.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10