zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betrokkenheid moet bedrijven uit recessie helpen

20 juli 2009 - Uit cijfers van het Chartered Management Institute kwam naar voren dat 85 procent van de werknemers graag gezien wil worden als high potential maar dat slechts twee procent vindt dat hij of zij werkt in een organisatie waarin iedereen als potentieel talent gezien wordt.

Op zich is het niet zo vreemd dat managers hier niet zo mee bezig zijn. Ze hebben het zelf druk genoeg en staan, helemaal nu, erg onder druk om te presteren. Als een medewerker zijn werk dan gewoon ‘goed’ doet, is de baas al snel niet erg geneigd die persoon extra aandacht te geven. Ook niet als we diep van binnen weten  dat hij of zij veel beter zou kunnen. Toch is het wellicht slim iets meer aandacht aan het aanwezige talent te besteden. De relatie tussen betrokkenheid en prestatie wordt al veel langer erkend en het creëren van een betrokken, gemotiveerd, productief personeelsbestand zou de economie wel eens sneller uit de recessie helpen dan werknemers die vooral bang zijn om hun baan te verliezen in de volgende ontslagronde. 



Betrokkenheid
In het MacLeod Review, dat gepresenteerd werd aan de Britse regering staan een aantal aanbevelingen die de moeite waard zijn voor werkgevers, al is het alleen maar om duidelijk te maken dat het onderwerp betrokkenheid niet genegeerd moet worden. Al helemaal niet in slechte tijden. De Review roept op tot een nationale campagne, inclusief regionale bijeenkomsten, congressen en publicaties om zoveel mogelijk bedrijven kennis te laten nemen van de voordelen van werknemerbetrokkenheid. Ook zouden werkgevers praktische hulpmiddelen uitgereikt krijgen om de betrokkenheid zoveel mogelijk te vergroten, inclusief coaching en advies. Verder zou er een speciale werkgroep samengesteld worden om bedrijven, overheid en vakbonden beter samen te laten werken en de voordelen van betrokkenheid uit te dragen. David MacLeod, schrijver van de Review: "Het gaat erom het volledige potentieel van werknemers te benutten en ze de kans te geven optimaal te presteren. Zowel in goede als in slechte tijden is betrokkenheid essentieel voor innovatie en concurrentiekracht." 

Kloof
Het Chartered Institute of Personnel and Devleopment vindt het een goede zaak dat werknemerbetrokkenheid eindelijk gezien wordt als essentieel voor bedrijfsprestaties. Ruth Spellman van het CMI stelt echter dat er nog steeds een grote kloof heerst tussen wat werknemers willen en wat ze krijgen van hun werkgevers. Minder dan de helft van de werkenden is trots op de acties die hun bedrijf onderneemt op het gebied van het milieu. Negen van de tien werkgevers weten echter heel goed dat het verminderen van de CO2-uitstoot essentieel is voor de motivatie. En waar de meeste werkenden gewoonweg visie en sturing van hun werkgever verwachten, worden die door minder dan de helft van de organisaties geboden. "Het gaat er niet zozeer om wat de onderneming is, maar hoe de mensen zich gedragen," zegt Spellman. "Veel organisaties kampen met slechte managementkwaliteiten, met leiders die moeite hebben met delegeren en hun medewerkers eigen verantwoordelijkheid te geven. Het resultaat is dat getalenteerde mensen gefrustreerd raken en hun betrokkenheid en motivatie verliezen." 

Meer problemen
Ook David Coats, mededirecteur van de Work Foundation, noemt de Review nuttig maar waarschuwt er tevens voor dat betrokkenheid niet heilig is en dat het niet de oplossing is voor alle problemen die momenteel op de werkvloer leven. "Te hoge werkdruk, oneerlijke behandelingen (echt of vermeend), grotere inkomensverschillen en een slechte relatie tussen werkgevers en werknemers zijn minstens zo belangrijk om op te lossen. Bovendien wordt bij veel betrokkenheidskwesties vergeten dat er nu eenmaal een machtsverschil heerst tussen werkgevers en werknemers." 

Uitdaging
Om echt betrokken te zijn, zijn complimenten en schouderklopjes niet voldoende, maar moeten mensen zo nu en dan flink uitgedaagd en bekritiseerd worden, moeten ze zo nu en dan falen, het niet meer te zien zitten en mopperen tegen collega’s. Een goede manager zorgt ervoor dat dit ongenoegen in goede banen geleid wordt, dat er geleerd wordt van mislukkingen en fouten. Op die manier wordt gewerkt aan een cultuur van echte, diepgaande, betrokkenheid, motivatie en loyaliteit.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Is de recessie goed voor de betrokkenheid?
 Meer betrokkenheid met minder budget
 Tien (bijna) gratis manieren om de betrokkenheid te vergroten
 Vergroten van betrokkenheid vergroot overlevingskans
 Groene actie stimuleert betrokkenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10