zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om in stijl ontslag te nemen

25 juni 2009 - De redenen waarom mensen ontslag nemen variëren nogal, de manier waarop ze deur achter zich dicht trekken veel minder. Veel van hen vertrekken stilletjes zonder precies te vertellen waarom ze weg gaan. Een kleiner aantal kiest juist voor een groots afscheid, inclusief bombastische preek en beschuldigende vingers.

Geen van beide is een goede manier om een werkrelatie te beëindigen en een nieuwe te beginnen. 



Vertrek in stijl
Ontslag nemen is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd in het huidige klimaat maar stel dat u er wel toe besluit, hoe kunt u uw beslissing van het best communiceren? In ieder geval met stijl. Steven Demaio, weblogger voor HarvardBusiness.org legt uit hoe u dat doet.

1. Maak duidelijk dat het over u en niemand anders gaat
Het is uw keuze om ontslag te nemen, neem dan ook de verantwoordelijkheid. Vertel mensen duidelijk waarom u het doet, en doe dat vanuit uw persoonlijke standpunt. U heeft die stap nodig op dit moment in uw leven, maar dat wil niet zeggen dat er iets mis is met uw laatste baan. 

2. Streef naar continuïteit

Als u een werkrelatie kunt behouden met uw werkgever (als freelancer of consultant) doe dat dan. Laat weten dat u daarvoor openstaat als u uw ontslag indient. Past uw ex-werkgever niet direct in het toekomstplaatje dat u voor uzelf geschetst heeft, blijf ook dan in contact. Stuur eens een mailtje, bezoek branchebijeenkomsten, breng nog eens een bezoekje aan uw oude werkplek. 

3. Erken het effect op anderen

Uw vertrek zal, tenminste tijdelijk, tot een hogere werkdruk voor uw collega’s leiden. Als u open bent over uw besluit, verkleint u de kans dat ze wrok koesteren ten opzichte van uw. Ga er ook weer niet te diep op in, want dan wekt u de indruk dat u denkt dat de hele zaak in zal storten na uw vertrek en dat is nogal arrogant. 

4. Schrijf erover

Een ontslagbrief en zelfs diepgaande gesprekken met collega’s zijn niet voldoende om alle aspecten rondom die levensgrote beslissing te uiten. Gun uzelf de luxe om uw beslissing helder en diepgaand uit te werken op papier, zelfs als alleen uw partner of beste vriend het leest. Het helpt u dingen op een rijtje te krijgen. Nu en in de toekomst.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht manieren om de mensen te behouden die er toe doen
 Frustratie ligt op de loer bij voorheen gemotiveerde overblijvers
 Vier tips tegen schuldgevoel over baanbehoud
 Negen tips om (opnieuw) te beginnen
 
 
reacties
 
ton.bosma@home.nl  |   | 
25-06-2009
 | 
10:11 uur
Goede tips...maar wellicht is het nu belangrijk voor velen om vooral het werk te behouden..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10