zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht manieren om optimaal rendement uit uw talenten te halen

25 mei 2009 - Nu de werkloosheid maar stijgt, hebben werkgevers die het geluk hebben nog mensen aan te moeten nemen het voor het zeggen. De grootste uitdaging: loyaal talent vinden zonder torenhoge kosten. Acht manieren om dat voor elkaar te krijgen.

1. Maak een kosten/baten analyse


Bestudeer elke afdeling en stel vast welke taken essentieel zijn en wat hun waarde voor de onderneming is. Kijk vervolgens welke functies de meeste invloed hebben op de algemene prestaties, op basis van een aantal financiële maatstaven: verkopen, omzet, ROI enzovoort. Kijk ook goed hoe bepaalde functies elkaar beïnvloeden. Slechte prestaties op één afdeling kunnen veroorzaakt worden door problemen op een andere. Zet de functies vervolgens in volgorde van belangrijkheid. In de huidige economie is het aan te raden om dit iedere maand te doen zodat u steeds bij kunt sturen.

2. Vergelijk salarissen

Vergelijk de salarissen in uw branche en per functie. Er zijn diverse salariswijzers te vinden op internet en u kunt eens informeren bij de Kamer van Koophandel en brancheorganisaties. U kunt zelfs contact opnemen met mensen die bij de concurrentie werken en vragen wat zij verdienen (misschien zijn ze ontevreden genoeg om het u te vertellen). Vergeet ook niet sollicitanten te vragen wat ze verdienden en wat ze willen gaan verdienen. 

3. Bezuinig niet op secundaire arbeidsvoorwaarden

Pensioen- en verzekeringspremies kunnen behoorlijk in de papieren lopen, maar ze niet betalen kan nog erger zijn. Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen het verschil maken tussen het aantrekken en behouden van toppers of middelmatig talent. 

4. Kies de extraatjes met zorg

Extraatjes hoeven echt niet gratis te zijn, als het goed is verhogen ze immers de prestaties en loyaliteit. Geef medewerkers de mogelijkheid één of twee dagen thuis te werken of biedt kinderopvang aan. Andere extraatjes die duur lijken maar uiteindelijk veel meer opleveren zijn sportschoolabonnementen en extra vrije dagen om voor zieke familieleden te zorgen. 

5. Geef ze een aandeel

Kleine ondernemingen kunnen zich vaak geen grote salarisverhogingen veroorloven maar kunnen hun toppers wel een aandeel in de winst, aandelen of zelfs een stukje eigendom geven. Deze manier van belonen vergroot de betrokkenheid en dat is precies wat u nodig heeft. 

6. Vind de juiste person (deel 1)

Nu u uw voorwaarden kent, moet u nog een paar geschikte kandidaten vinden. Kijk eerst  eens intern rond, vooral als u al mensen ontslagen heeft of dat van plan bent. Eerst ontslaan en dan nieuwe mensen aannemen is dodelijk voor het moraal. Kijk ook verder dan uw neus lang is: misschien is die hr-medewerker wel een uitstekende it’er. Een goede manier om intern talent te ontdekken is het creëren van teams van verschillende afdelingen, zo krijgt iedereen de kans aan de werkzaamheden die buiten zijn/haar straatje vallen te snuffelen. 

7. Vind de juiste persoon (deel 2)
Vindt u niet wat u zoekt in eigen huis, dan is een werving & selectiebureau misschien een idee. In het huidige klimaat valt er goed te onderhandelen over hun tarieven. Heeft u echt geen geld, dan is ouderwets netwerken de beste optie. 

8. Houd uw reservebank gevuld

Ook al kunt u het zich momenteel niet permitteren om nieuwe mensen aan te nemen, bewaar de CV’s van interessante kandidaten en houd contact. Dat bespaart tijd en geld op het moment dat u weer mensen nodig hebt.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijftien fouten die u niet moet maken in crisistijd
 Vooral talentmanagement lijdt onder de recessie
 Zeven redenen waarom geld geen goede motivator is
 Strijd om talent verhevigt ondanks stijgende werkloosheid
 
 
reacties
 
Guus de Mari  |   | 
25-05-2009
 | 
09:50 uur
Vind de juiste persoon (deel 3)
Als u mensen met de juiste attitude in huis hebt, maar die niet de juiste vaardigheden of kennis hebben, dan is opleiden/omscholen een goede optie. U behoudt de gewenste medewerker, u bindt die aan uw bedrijf en u vormt de persoon in de richting die past.
Drie vliegen, een klap. En het hoeft niet duur te zijn.
Dennis  |   | 
25-05-2009
 | 
15:15 uur
Denk eens aan een Pluim! In de vorm van bijv. een bonusstructuur of spontaan extraatje, member get member etc etc: Ontspanning na inspanning
Henkie  |   | 
25-05-2009
 | 
15:53 uur
Leve de Polen! En al die andere lui. Dankzij deze mensen stijgt de werkloosheid enorm in ons land.
Ruud Overstegen  |   | 
25-05-2009
 | 
22:22 uur
Vind de juiste persoon (4)
Een betere optie voor het vinden van de juiste kracht is een re-integratieburo inschakelen die de juiste doelgroep onder zijn hoede heeft. Kost vaak niets. En er kunnen desgewenst cursussen gegeven worden die specifiek voor het bedrijf nodig zijn.
Bedrijf blij, UWV blij en re-integratieburo blij.
Of is dat te simpel gedacht van een eigenaar van een re-integratieburo.
A.J.  |   | 
26-05-2009
 | 
15:37 uur
@Henkie.. En die vergruisde Polen doen het werk wat jij zo heel graag zou hebben willen doen???????? Wanneer dat het geval zou zijn geweest, en jij dezelfde eisen stelt aan de omstandigheden die deze mensen stellen, zou jij die baan allang hebben gehad.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10