zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijftien fouten die u niet moet maken in crisistijd

27 april 2009 - Leidinggeven aan een groep is nooit eenvoudig, maar tijdens economische onzekerheid is dit een nog grotere uitdaging. Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven terwijl ze wellicht steeds minder beloningen krijgen? Hoe bereidt u zich voor op de opleving? En als die komt, beschikt u dan over het benodigde talent?

Om bedrijven te helpen met het behouden van toptalenten en de organisatie ook in tijden van verandering als een goed geoliede machine te laten lopen, heeft Robert Half de meest voorkomende managementfouten in tijden van economische onzekerheid op een rij gezet. Wat moet u vooral niet doen en hoe moet het dan wel? 



Niet doen als u mensen wilt motiveren en behouden:
 

1. Denken dat mensen blij moeten zijn dat ze werk hebben.

Inderdaad, veel mensen zijn blij dat ze een vaste baan hebben in deze mindere economische tijden, maar de meest getalenteerde medewerkers hebben altijd alternatieven. Goede mensen zijn in alle economische situaties gewild, en bedrijven zijn erbij gebaat dat de beste medewerkers voor lange tijd bij u blijven werken. 

2. Ervan uitgaan dat medewerkers gedachten kunnen lezen.

De hele week zijn er kostenbesparende maatregelen doorgevoerd – en dan vraagt een assistent accountant om een salarisverhoging. Verkeerd moment, maar als leidinggevenden niet openstaan voor hun medewerkers en regelmatig met ze communiceren, zullen de medewerkers niet begrijpen hoe het bedrijf ervoor staat. 

3. Geruchten negeren

In elk bedrijf is er een geruchtencircuit, vooral als er gesloten deuren zijn, vergaderingen geannuleerd worden en mensen tegen elkaar fluisteren. Als de leiding het personeel niet op de hoogte stelt van het nieuws, dan horen ze het van iemand anders, en dan klopt het misschien niet helemaal. 

4. Geen erkenning geven

Veel senior managers zullen de eersten zijn om toe te geven dat ze gewenst gedrag van hun medewerkers vaker zouden moeten belonen. Teveel prijzen is onmogelijk, zolang de complimenten duidelijk, oprecht en op het juiste moment gegeven worden. 

5. Waardering te laat laten blijken

Het is goed dat waardering getoond wordt nadat mensen goed gepresteerd hebben, maar vergeet niet dat af en toe een complimentje tussendoor ook wonderen doet en dat dit de motivatie en productiviteit verhoogt. 

6. Niet achter uw medewerkers staan

Managers die hun medewerkers niet steunen verliezen hun vertrouwen. Kom op voor uw mensen, zeker als ze onterecht kritiek krijgen. 

Niet doen als u geen productiviteit wilt verliezen 

7. Toptalenten niet als zodanig behandelen

Veel managers maken de fout dat ze te veel tijd en middelen besteden aan het verbeteren van de prestaties van middelmatige medewerkers, terwijl ze geen oog hebben voor hun grootste talenten. Terwijl het ontwikkelen van competenties belangrijk is, omdat vaak het toptalent verantwoordelijk voor de grootste successen van een onderneming. 

8. Besparen op opleidingen

Een bedrijf moet twee keer nadenken voordat het snijdt in opleidingsbudgetten. Het bevorderen van de vaardigheden van medewerkers kan namelijk zowel op korte als op lange termijn winst opleveren. 

9. Veel uren draaien gelijkstellen aan productiviteit

Mensen moeten niet gewaardeerd worden op basis van het aantal uren dat ze draaien. Beloon mensen op basis van de mate waarin de door hen behaalde resultaten bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. 

10. Werkdruk teveel verhogen
Ontslagen en lagere budgetten hebben tot gevolg dat één persoon het werk van twee of meer personen moet doen. Bepaal welke projecten van essentieel belang zijn voor het bedrijf en delegeer de overige taken. Schakel tijdelijk personeel in om uw medewerkers te ondersteunen. 

11. Wachten op een economische ommekeer

Als u een goed idee hebt, wacht dan niet op economisch herstel om het uit te voeren. Door nu actie te ondernemen, bouwt u een voorsprong op ten opzichte van de concurrentie. 

Niet doen op zakelijk vlak
 

12. Concessies doen aan kwaliteit

Als mensen het druk hebben, worden er sneller fouten gemaakt. Toch moeten leidinggevenden niet genoegen nemen met een mindere kwaliteit. Er wordt dan een gedragspatroon gecreëerd dat moeilijk te doorbreken is wanneer de hoeveelheid werk weer normaal wordt. 

13. Besparen op de verkeerde dingen

De meeste bedrijven moeten in de kosten snijden, maar wees voorzichtig als het gaat om het bijstellen van de dienstverlening aan klanten. Als klanten gewend zijn aan bepaalde voordelen, kan het verkeerd zijn om hierop te bezuinigen. 

14. Minder aandacht schenken aan klantencontacten

Klantenservice is des te belangrijker in moeilijke tijden. Een bedrijf moet alles doen wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat diegenen die de eerste contacten hebben met de klanten de juiste boodschap uitdragen. Als deze medewerkers onverschillig overkomen, kunnen bedrijven potentiële en bestaande klanten verliezen. 

15. Medewerkers met handen en voeten binden

Een team moet leren zelf beslissingen te nemen die positieve klantenervaringen waarborgen. Geef medewerkers advies over hoe dilemma’s het bestopgelost kunnen worden, en koppel terug naar de medewerkers wat ze goed gedaan hebben en wat beter zou kunnen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De zeven grootse fouten die u kunt maken in crisistijd
 Vijf verleidingen waar u niet in moet trappen in crisistijden
 Topmanager leert vooral van eigen fouten
 Vooral talentmanagement lijdt onder de recessie
 
 
reacties
 
Yvonne van Lith  |   | 
4-05-2009
 | 
10:08 uur
Denk NIET aan de roze olifant....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10