zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De drie fundamenten van effectief leiderschap

5 mei 2009 - Uitmuntende leiders verschillen enorm in persoonlijkheid en achtergrond. De één is charismatisch, de ander zeer bescheiden. Sommigen komen uit een arm gezin, anderen uit een zeer welvarende familie. Sommigen zijn vanzelf in hun leidinggevende positie gerold, de meesten hebben er heel hard voor moeten werken.


Dat zegt John Ryan, directeur van het Center for Creative Leadership. Hij stelt dat succesvolle leiders allemaal beschikken over drie cruciale kenmerken: 



1. Inspirerende visie

Succesvol leiderschap begint altijd met visie. Henry Ford droomde van een auto die iedereen zich kon veroorloven. Steve Jobs droomde van een makkelijk te bedienen computer waarmee iedereen zijn creativiteit de vrije loop kon laten. Nelson Mandela droomde van een welvarend Zuid Afrika zonder apartheid. Dit waren beladen thema’s die heel wat kritiek losmaakten. Maar het waren geen loze dromen, het waren diepgewortelde passies die uiteindelijk het hart en hoofd van miljoenen mensen wonnen. Een succesvolle visie heeft die kracht. Die inspireert, verduidelijkt en stuurt het werk van een hele organisatie gedurende lange tijd. Bedenk dus, voor u die leiderschapsrol op u neemt, wat uw visie is en hoe u die overbrengt. En die visie hoeft niet zo groots te zijn als die van Nelson Mandela, hij kan net zo goed draaien om de lancering van een nieuw product, het uitgeven van een boek of het ontwikkelen van een nieuwe technologie om uw klantenservice te verbeteren. Als het onderwerp voor u maar belangrijk is en u en uw team inspireert. 

2. Communicatieve vaardigheden

Zelfs met de meest uitmuntende visie komt u niet ver als u die niet over weet te brengen op anderen. Drukke leidinggevenden hebben vaak de neiging hun gedachten voor zichzelf te houden, vaak omdat er zoveel dringende zaken af te handelen zijn. Daarmee stoppen om te praten en te luisteren kan tijdverspilling lijken. Toch is de helft van de strijd al gestreden als u tijd vrijmaakt op met uw personeel en klanten te praten én naar hen te luisteren. Deel belangrijke informatie niet alleen mee, maar sta open voor reacties en vragen. Op dat gebied valt er heel wat te leren van A.G. Lafley, CEO van Procter&Gamble. Hij is geen opvallende leider, maar heeft zijn onderneming opmerkelijke resultaten bezorgd in zijn tien jaar aan de top. Dat heeft hij gedaan door continu zijn kernboodschap te herhalen: ‘de klant is koning’. Lafley voert regelmatig overleg met klanten uit de hele wereld. Hij bezoekt ze thuis en gaat met ze mee boodschappen doen. Diezelfde aandacht besteedt hij aan zijn personeel. Hij bezoekt ze op kantoor, luistert naar hun ideeeen en bedankt hen voor hun inzet. 

3. Superieur beoordelingsvermogen

Uiteindelijk bepaalt uw beoordelingsvermogen uw succes. Aan de basis daarvan staan uw normen en waarden. Die bepalen of u ethisch handelt. Niet elke keuze die u maakt hoeft de juiste te zijn, maar ze moeten wel consequent zijn en altijd uitgaan van strategie en talent. Dit betekent vaak dat u als leider een nieuwe weg moet vinden als blijkt dat uw organisatie de verkeerde kant opgaat. Hoe goed u daartoe in staat bent is afhankelijk van uw potentie om de horizon te verkennen en de juiste vragen te stellen. Maar zonder de juiste mensen aan boord, bent u nog nergens. Het is dus ook van belang om talentvolle mensen te herkenen en op alle cruciale plekken in de organisatie neer te zetten. Dit is een dynamisch proces, aangezien de omgeving en concurrentie steeds veranderen en er zich steeds nieuwe mogelijkheden voordoen. Een goed voorbeeld van een leider die dit heel goed snapt, is Ann Mulcahy. Zij werd CEO bij Xerox toen het bedrijf aan de rand van een faillissement stond en leidde een fenomenale reorganisatie. Het eerste wat ze deed was een bijeenkomst organiseren met de 100 hoogstgeplaatste managers om hen te vragen te blijven en te vechten voor het bedrijf. Op twee na, deden ze dat allemaal. Toen ging ze de werkvloer op om met medewerkers te praten en talent te zoeken. Ze omringde zichzelf met goede mensen en maakte hen duidelijk hoe zeer ze hen nodig had. Ze zag een mooie toekomst voor het bedrijf die ze realiseerde door de banden met de klanten aan te halen middels een sterk salesteam, innovatieve producten te lanceren, te investeren in research en de operationele kosten op de schop te gooien.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
  In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Alfafactor is cruciaal voor goed leiderschap
 Effectieve leider beïnvloedt brein volgeling
 Drie tips om een goed leider te blijven
 Zeven geheimen van inspirerende leiders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
Een derde van de technische vacatures pas na zes tot twaalf maanden vervuld
Coaching populairder dan ooit
meer top 10