zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf do’s en don’ts voor managers tijdens een recessie

23 april 2009 - Maar liefst 70 procent van de totale kosten van een onderneming zijn personeelskosten. Het is dus van belang de juiste beslissingen nemen op het gebied van personeelsmanagement. Taleo Research en het Human Capital Institute deden in december 2008 onderzoek naar recessiemanagement.

6miuntes.be vat vijf do’s en don’ts samen uit het onderzoeksrapport ‘Recessie management: de belangrijkste Do’s en Don’ts bij Talent Management tijdens de huidige recessie’: 



Vijf do’s:
 

1. Identificeer de core business

Oftewel de werkzaamheden die essentieel zijn voor de zaak, en dus niet alleen de werkzaamheden waar de onderneming goed in is. Op die manier kunt u beter bepalen waar eventueel gesneden kan worden in het personeelsbestand.

2. Identificeer de noodzakelijke competenties
Welke competenties zijn vereist om zakelijke doelstellingen te verwezenlijken? Gebruik een scenariogebaseerde planning en performance management om tot beslissingen te komen. 

3. Houd altijd uw kernboodschap en uw merk in uw achterhoofd

Wanneer u mensen of productie afstoot, kan dat een nadelig effect hebben op de lange termijn. Houd daar rekening mee. ook kan het op de korte termijn leiden tot veel kritiek, onder andere op het internet. Wees voorbereid. 

4. Blijf communiceren

Houd uw team op de hoogte van alle informatie die u heeft en binnen krijgt. Zo blijven uw mensen zich gewaardeerd voelen. 

5. Besteed voldoende aandacht aan de overblijvers

Besteed aandacht aan de achtergebleven werknemers. Laat hen weten waarom zij de dans ontsprongen zijn. Doet u dat niet, dan kan dat resulteren in verminderde motivatie en productiviteit tot vertrek op vrijwillige basis. 

Vijf don’ts: 

1. Hak niet met een botte bijl

Ga subtiel en gericht te werk als u mensen moet ontslaan. Denk goed na wie u wel en niet kunt missen en ontsla niet klakkeloos hele afdelingen. Zo voorkomt u dat uw bedrijf over te weinig mensen beschikt zodra de economie weer aantrekt. 

2. Vermijd een opeenvolging van kleine incidenten
Stel een doordachte planning op en voer uw plannen in een keer uit. Als mensen steeds met kleine incidenten geconfronteerd worden, veroorzaakt dat veel meer stress. 

3. Maak ontslagen niet op vrijdag of vlak voor de vakantie bekend
Even belangrijk is het om de achtergebleven werknemers te blijven bevestigen in hun waarde voor de onderneming om hun betrokkenheid niet verloren te laten gaan. 

4. Ga niet ondoordacht te werk

Zorg altijd dat u goede argumenten heeft voor de ontslagen. Houd ook altijd rekening met wettelijke verplichtingen. 

5. Laat werknemers niet in het ongewisse

Wees zo open, eerlijk en specifiek mogelijk.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slimme organisatie is op economisch herstel voorbereid
 Crisis vereist manager die durft te veranderen
 Elf tips om de recessie te overleven
 Manager moet op recessieles
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10