zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top tien ergernissen op de werkvloer

5 februari 2009 - Voor slechts 40 procent van de werkende bevolking in Nederland is het werk bevredigend. Het werk is volgens tweederde wel afwisselend, maar slechts 46 procent vindt het ook uitdagend. Een derde van de mensen vindt dat zij niet voldoende in te brengen hebben over hun eigen werk.

Dat blijkt uit een online enquête van Ausems en Kerkvliet, arbeidsmedisch adviseurs te Goor. Op de arbeidsomstandigheden valt ondanks alle regels nog het nodige aan te merken. De helft van de ondervraagden vindt dat er op hun werkplek sprake is van hoge werkdruk. Dat blijkt met name uit het feit dat maar zeven procent zich energiek voelt aan het einde van de werkdag. 44 procent is moe en nog eens 44 procent een beetje moe. 



Leidinggeven kan beter

De ondervraagden werd tijdens het onderzoek een aantal positieve uitspraken over hun leidinggevende voorgelegd. Slechts 21 procent vindt dat hun leidinggevende vaak complimenten geeft en slechts negentien procent is het eens met de uitspraak dat de leidinggevende niemand voortrekt. Volgens minder dan een kwart neemt de leidinggevende meestal de goede maatregelen. De leidinggevenden zelf zien het heel anders: 55 procent van hen zegt juist vaak complimenten te geven en 46 procent trekt naar eigen zeggen niemand voor. 

Onuitgesproken waardering

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat men maar weinig waardering ondervindt. Maar liefst 87 procent vindt zichzelf goed in het werk wat ze doen. Toch voelt slechts 49 procent zich gewaardeerd op het werk. Niet meer dan één op de vijf geeft aan complimenten te ontvangen van hun leidinggevende. Ook vindt maar tien procent dat collega's vaak een compliment aan een ander geven. Dit is des te opmerkelijker, omdat uit het onderzoek ook blijkt dat collega's, leidinggevenden en ondergeschikten elkaar wel degelijk waarderen, met cijfers tussen de 6 en de 6,7. 

De ergernissen top 10:

1. Beloftes niet nakomen
2. Werk afschuiven
3. Niets voor een ander over hebben
4. Geroddel
5. Ongelijke behandeling door leidinggevenden
6. Pesterijen
7. Doen alsof men het druk heeft
8. De onverschillige houding van de top
9. Klikken tegen de baas
10. Bureaucratie
Ook mensen die niet hard werken wekken ergernis. 37 procent vindt bovendien dat er weinig frisse lucht is en volgens 30 procent is er lawaai op de werkplek. Volgens vijftien procent is er sprake van onveilige situaties op het werk. Eén op de tien respondenten vindt zijn werkomgeving niet hygiënisch.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De tien grootste kantoorirritaties
 Zuchtende collega's meest irritant
 Geslijm bij baas wekt grote ergernis
 Acht zelfbeheersingstips bij ergernis
 
 
reacties
 
Jan  |   | 
5-02-2009
 | 
10:07 uur
Hoeveel respondenten zijn betrokken?
De uitkomst van het onderzoek is niet schokkend maar wel ernstig. Door de jaren heen - ik ben een redelijk oude organisatie adviseur - zijn deze irritaties aanwezig. Maar er zijn maar weinig bedrijven die een project opstarten dat een aantal jaren loopt om als geheel het welbevinden en de motivatie op peil te brengen en te houden Well-Being creates productivity zoals het Finse boekje heet waarin op basis van het Druvan model organisaties als geheel beter kunnen gaan functioneren. Ook het Nederlandse INK model kan hulp bieden. Quality of working life is maar heel kort een onderwerp geweest en richt zich op het hetzelfde.De opzet en invoering vereist vaak een cultuuromslag die discipline vergt van top tot bottom.
Jacqueline  |   | 
5-02-2009
 | 
18:06 uur
Het is gemakkelijker om je te ergeren dan om actie te ondernemen, nietwaar.
Jezelf ergeren is een keuze die je maakt. Het is een gevoel dat voortkomt uit je gedachten; je gekoesterde gedachten.
Als je je ergert en je wilt dat gevoel niet, onderneem dan die stappen die nodig zijn om je niet te ergeren. Of, als je daar geen puf, lef danwel creativiteit voor hebt, kies er dan voor om te stoppen met je ergeren. Als je je ergernis keer op keer uit, nemen je collega's dat gemakkelijk over -het is immers ook voor hen gemakkelijker dan actie ondernemen.
Als iemand bijvoorbeeld zijn belofte niet nakomt, kan dat best zo zijn dat hij zich niet verveelt en eigenlijk al veel te veel werk met een hogere prioriteit op zijn bordje heeft. Schroom dan niet om hem te herinneren aan zijn belofte en blijf niet afwachten. Wees pro-actief. In plaats van 'hij' kun je natuurlijk ook 'zij' lezen.
Als coach zou ik adviseren; neem de touwtjes in eigen handen en neem die acties die nodig zijn om dat waaraan jij je ergert op te knappen. Heb je er helemaal geen macht over, overweeg dan of dit wel je werkplek is en ga actief op zoek naar een andere - ook al gaat dat misschien niet van vandaag op morgen. Je alternatief is jezelf blijven ergeren. Leuk.
P.J.  |   | 
12-02-2009
 | 
09:40 uur
Ergernis is een persoonlijke reactie en het gevolg van waarneming. Een reactie berust op herkenning. Blijkbaar herken je iets wat je eerder hebt meegemaakt. Ergernis houdt direct op te bestaan op het momentdat je beseft wat je herkent. Pas vanaf dan kan een echte fijne spontane samenwerking op gang komen.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10