zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht marketingtips van Obama

23 december 2008 - 2008 was het jaar van Barack Obama: op overtuigende wijze veroverde hij het presidentschap van de Verenigde Staten. 6Minutes.be zet nog een keer enkele nabeschouwingen over de professionele aanpak van de Amerikaanse president op een rij.

Acht redenen waarom de Obama aanpak ijzersterk was/is:



1. Persoonlijk charisma
Obama praat vlot en overtuigend, hij luistert graag en speelt handig in op vragen en opmerkingen. 

2. Mobilisatie van de achterban
Nog nooit wist een kandidaat zoveel vrijwilligers aan te trekken en steungelden te vergaren. Toen Hillary Clinton in de verdrukking kwam en er de brui aan gaf, sprong Obama haar financieel bij. 

3. Professionele, allround communicatie

De Democraten zetten internet en de blogosfere in om hun programma kenbaar te maken. De toon was juist, rustig en indringend, zonder gladde of brutale trekjes. 

4. Bevolkingsbrede aanpak

Obama heeft zich tot alle bevolkingslagen gericht en tot alle leeftijdsgroepen. Duizenden die vroeger nooit stemden, hebben zich in deze campagne wel laten registreren. Vroege stemmers werden aangemoedigd om te voorkomen dat ze de moed zouden verliezen in de lange wachtrijen voor de stemlokalen. Zodra Obama voor lag in de peilingen werden die vroege stemmers nog extra aangemoedigd. 

5. Consistente boodschap

‘Change you can believe in’ was een boodschap die telkens weer herhaald werd, ook bij specifieke andere aankondigingen. 

6. Respect voor de rivalen
Geen moddergooien vanuit het Obamakamp, maar wel objectieve weerlegging van andere standpunten. Aanvallen en kritiek werden vooraf doeltreffend geneutraliseerd. 

7. Goede strategie en tactiek

De democraten richten aanvankelijk de meeste aandacht op staten die traditioneel republikeins stemden. McCain werd er in het defensief gedrongen, moest er eveneens als zijn energie en fondsen investeren en verloor het initiatief. 

8. Een uitmuntend team

Obama stelde zijn campagneteam pas samen toen duidelijk werd welke kant het op ging. Niemand stapte op en er waren geen conflicten tussen de teamleden.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wint Barack Obama dankzij hypnose?
 Wat managers kunnen leren van Barack Obama
 Zeven regels voor een werkende campagne
 Marketeer moet voor de beleving gaan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10