zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ongemotiveerd? Kijk eens anders naar uw baan

4 december 2008 - Betrokken medewerkers zijn het productiefst. Dat is geen nieuws. Maar nu lijkt het dat mensen gemotiveerder kunnen raken door alleen maar anders over hun werk te gaan denken. Die conclusie trekken wetenschappers van de University of Alberta tenminste.

Werkgevers die hun personeel succesvol aan weten te zetten om anders te gaan denken en het enthousiasme over hun baan te hervinden, melden 60 procent minder verzuim en 75 procent toename in personeelsbehoud. 



Workshop
Een manier om dit te bereiken is een workshop waarin mensen zich een dag bezighouden met wat ze willen bereiken in hun werk. "Medewerkers die betekenis en zin in hun werk zien, en zien hoe ze een nuttige bijdrage kunnen leveren, zijn gezonder, gelukkiger en productiever." Ze werken bovendien beter samen, rapporteren een hogere tevredenheid met hun baan en verzuimen minder.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 De drie meest voorkomende koopfouten bij SSD’s
 Digitale leiders zien digitalisering van infrastructuur als grootste prioriteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Motivatie is ver te zoeken dankzij crisis
 Vier drijfveren die emoties en motivatie beïnvloeden
 Wissel zes leiderschapsstijlen af voor topresultaten
 Merendeel ziet ‘betekenis’ van zijn werk niet
 
 
reacties
 
langhout@dynamic-interact.eu  |   | 
4-12-2008
 | 
08:05 uur
Medewerkers die meer betekenis en inhoud aan hun werk mogen geven en hun doelen zelf mogen opstellen binnen een team zijn inderdaad productiever. Alleen kan het niet vanuit een workshop. Iemand die al lang binnen het bedrijf zit en in een workshop leert, dat het allemaal anders eruit ziet dan hij denkt, wordt zeker niet betrokkener en wordt niet gelukkiger in zijn huidige situatie. Daarnaast moet deze manier ook ingebed zijn binnen de organisatie. Medewerkers moeten vanaf het begin inhoud en doelen stellen in hun functie. Ook medewerkers die al lang binnen een bedrijf zijn hebben naast een workshop of een training, coaching nodig. Het doel productiever, gelukkiger en minder verzuim wordt niet binnen een dag bereikt. Daarnaast wordt er vanuit de medewerker vaak gedacht, ''dan gaan wij weer een workshop doen om het anders aan te pakken of het werk anders te zien''. Het punt ligt op de overtuiging van de medewerker en deze overtuigingen zijn niet zo snel te doorbreken. Alleen een coach in combinatie met een training van meerdere dagen biedt uitkomst. Wat ik mij ook afvraag is, waarom begint een werkgever pas, als het eigenlijk te laaat is. Begin bij het begin, bij binnenkomst van een medewerker. Een ander punt is de cultuur binnen het bedrijf, hoe wordt de medewerker gestimuleerd om zijn doelen en de doelstellingen van de organisatie te halen? Wat is de visie van de organisatie en is deze ook gecommuniceerd naar de medewerkers toe? Wat is de visie op leiderschap en vind er een transfer plaats naar de werkvloer?

Hartelijke groet,
Annika Langhout
Dynamic Interact
vere  |   | 
4-12-2008
 | 
12:06 uur
kun je na twee en een half jaar ergens te hebben gewerkt verwachten dat het bedrijf investeerd in jou verdere ontwikkeling ?

zijn de vooruitzichten op doorgroei mogelijkheden niet belangerijk voor de motivatie in je werk?
H Bongers  |   | 
4-12-2008
 | 
16:26 uur




Experience

De Experience is een interactieve workshop waarin ervaringen worden opgedaan. De essentie van de Experience is het op gang brengen van dynamische denkprocessen met begrip, acceptatie en respect voor de verschillen in communicatie, samenwerken en vertrouwen in een omgeving waarin je plezier mag hebben. Het uiteindelijke doel is dat deelnemers meer zicht krijgen op individuele talenten. Doe waar je goed in bent en bereik op een creatieve en effectieve manier doelen.

De Experience omvat 4 elementen: vertrouwen, communicatie, samenwerken en plezier.
Vertrouwen: Je veilig voelen en jezelf durven laten zien. Vertrouwen hebben in ondersteuning.
Communicatie: Met elkaar werken is met elkaar communiceren. Door te communiceren deel je meningen, overtuigingen en gezichtspunten.
Samenwerken: In de activiteiten werk je als individu in een groep. Er wordt aandacht gegeven aan ieders bijdrage. Samen werken vraagt inzet van iedereen.
Plezier: Het is ongewoon om leren, groeien en ontwikkelen te associëren met plezier. Plezier hebben wordt veelal geassocieerd met amusement, recreatie en populair vermaak.
Het hebben van plezier is belangrijk, als je jezelf vermaakt raak je betrokken, ben je gemotiveerd en heb je aandacht. Het blijkt steeds weer een krachtig element in een programma.

trojan  |   | 
6-12-2008
 | 
14:21 uur
Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij staan de meeste bedrijven zichzelf hierbij in de weg! Werkgevers verwachten van alles, maar bieden niks! Kijk alleen al naar vacatureteksten!! 90% verwachtingen, 10% arbeidsvoorwaarden! Mijn werkgever verwacht bijvoorbeeld dat wij allemaal beter gaan communiceren, zodat hij een HKZ-certificaat kan krijgen en meer kan gaan verdienen. Echter, om beter te kunnen communiceren hebben wij een clientvolgsysteem nodig! Dat is aangegeven en in 5 minuten van tafel geveegd, te duur! Lekker kort termijn gedacht! Het is bij iedere werkgever hetzelfde verhaal, ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!
Bodo Trietsch  |   | 
6-12-2008
 | 
14:36 uur
Artikeltje is een wel erg open deur.

Ergens geconcentreerd over nadenken is natuurlijk altijd goed, tenminste, als je de nieuwe inzichten ook kunt gebruiken. Maar als je daarvoor de vrijheid en mogelijkheid mist, kun je maar beter de blik op oneindig zetten en helemaal niet denken, want nadenken is dan alleen maar frustrerend.

In ernst: Het gaat er om mensen zelf invloed te geven op hun werk. Nadenken en bewustwording is daar een stukje van.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
Zo erkent u gemaakte fouten!
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10