zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Selectie en beloning gaan te vaak samen bij RvC

26 november 2008 - Gezien de huidige ontwikkelingen omtrent beloningen van topbestuurders, zullen steeds meer Raden van Commissarissen een aparte beloningscommissie instellen. 30 procent voldoet nog niet aan de richtlijn van Tabaksblat om aparte commissies voor beloning en selectie in te stellen.

Dit stelt Berenschot in een onderzoek naar de besturingsstructuur van AEX- en midcapfondsen. Hieruit blijkt dit jaar dat het her en der nog schort aan de naleving van de code-Tabaksblat. De code stelt bijvoorbeeld dat een bedrijf met meer dan vier commissarissen drie commissies moet instellen: een audit-, een selectie- en een beloningscommissie. 30 procent voldoet niet aan deze eis. Zij combineren de belonings- en selectiecommissie in één commissie. Dat betekent dat de commissarissen die de selectie van nieuwe bestuurders regelen, tegelijkertijd verantwoordelijk zijn voor de beloning. 



Aparte commissie

Deze constructie werkt in de hand dat nieuwe bestuurders hogere eisen kunnen stellen aan hun beloning. Om dit tegen te gaan, moeten commissarissen los van de selectie de kaders vaststellen voor beloning. Dit kan het beste georganiseerd worden in een aparte beloningscommissie. Organisatieadviseur Mark Nijssen: "Veel bedrijven proberen de balans te vinden in de druk van de aandeelhouders en van de maatschappij. De kredietcrisis heeft duidelijk gemaakt dat nu in de besturings- en organisatiestructuur opnieuw aandacht besteed moet worden aan de interne governance."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een carrière in cybersecurity: vijf tips
 FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Commissarissen erg tevreden over eigen functioneren
 Beloningsbeleid management blijft onbesproken
 Nederlands bedrijfsleven scoort goed op corporate governance
 Raad van Bestuur? Nee, bedankt!
 'Code Tabaksblat stuwt topsalarissen'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10