zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recessie? Behandel uw klanten als stamgasten

11 november 2008 - Hoe overleeft u een recessie? Door u te focussen op het behouden van vaste klanten en kleine strategische veranderingen door te voeren. Dat zegt Jaap Favier van Forrester Research op Marketingonline.

Favier deed samen met Forrester-analist James McQuivey onderzoek naar universele menselijke behoeftes en identificeerde er vier: uniekheid, variëteit, comfort en verbondenheid.  Deze behoeftes bestaan voor iedereen naast elkaar en variëren in belangrijkheid, afhankelijk van levensfase, maar ook vande economie. 



Bar

Favier: "Procter voelde in de jaren ‘30 haarfijn aan dat mensen meer behoefte hadden aan comfort, veiligheid en verbondenheid. Dat zie je nu weer. Vriendschappen worden belangrijker. Dat betekent niet dat een merk je vriend moet worden, maar dat het merk vriendschappen moet faciliteren. Met andere woorden: een merk 'moet een bar runnen: je betaalt in een bar immers veel meer geld voor een biertje dan in de winkel. Je betaalt in feite de bareigenaar om je vrienden te ontmoeten. Dat is de beste strategie in recessiemarketing." Het geheim van een goede bar: klanten die terugkomen. Favier: "Driver van loyaliteit is comfort; dat betekent vertrouwen, een goede service, verantwoordelijkheid nemen." Hoe verdien je meer geld in een bar: zorg dat klanten rondjes geven. "Focus op de vaste klanten, zij zorgen voor nieuwe aanwas. Kijk verder of er kleine innovaties door te voeren zijn, bijvoorbeeld in je klantenservice. En als laatste: neem talent aan en leid ze goed op." 

Vertrouwen

Uit onderzoek van Forrester komt naar voren dan minder dan twintig procent van de consumenten een marketeer vertrouwt. "Vertrouwen is cruciaal, helemaal in mindere tijden. Je ziet dat merken dat nu proberen te communiceren. Artsen worden wel vertrouwd, dus zie je in reclame-uitingen ineens veel lab-omgevingen en witte jassen."


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internetbedrijf scoort wél op klantvriendelijkheid
 Marketeer moet voor de beleving gaan
 Top tien excuses van bedrijven om niet te betalen
 Klanten willen dag en nacht contact met u
 
 
reacties
 
Jelle  |   | 
19-11-2008
 | 
11:06 uur
100% gelijk

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10