zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recessie? Behandel uw klanten als stamgasten

11 november 2008 - Hoe overleeft u een recessie? Door u te focussen op het behouden van vaste klanten en kleine strategische veranderingen door te voeren. Dat zegt Jaap Favier van Forrester Research op Marketingonline.

Favier deed samen met Forrester-analist James McQuivey onderzoek naar universele menselijke behoeftes en identificeerde er vier: uniekheid, variëteit, comfort en verbondenheid.  Deze behoeftes bestaan voor iedereen naast elkaar en variëren in belangrijkheid, afhankelijk van levensfase, maar ook vande economie. 



Bar

Favier: "Procter voelde in de jaren ‘30 haarfijn aan dat mensen meer behoefte hadden aan comfort, veiligheid en verbondenheid. Dat zie je nu weer. Vriendschappen worden belangrijker. Dat betekent niet dat een merk je vriend moet worden, maar dat het merk vriendschappen moet faciliteren. Met andere woorden: een merk 'moet een bar runnen: je betaalt in een bar immers veel meer geld voor een biertje dan in de winkel. Je betaalt in feite de bareigenaar om je vrienden te ontmoeten. Dat is de beste strategie in recessiemarketing." Het geheim van een goede bar: klanten die terugkomen. Favier: "Driver van loyaliteit is comfort; dat betekent vertrouwen, een goede service, verantwoordelijkheid nemen." Hoe verdien je meer geld in een bar: zorg dat klanten rondjes geven. "Focus op de vaste klanten, zij zorgen voor nieuwe aanwas. Kijk verder of er kleine innovaties door te voeren zijn, bijvoorbeeld in je klantenservice. En als laatste: neem talent aan en leid ze goed op." 

Vertrouwen

Uit onderzoek van Forrester komt naar voren dan minder dan twintig procent van de consumenten een marketeer vertrouwt. "Vertrouwen is cruciaal, helemaal in mindere tijden. Je ziet dat merken dat nu proberen te communiceren. Artsen worden wel vertrouwd, dus zie je in reclame-uitingen ineens veel lab-omgevingen en witte jassen."


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Organisaties ergeren zich aan onbekwame sollicitanten op technische vacatures
 Groeiende genderkloof voor werkbaar werk
 ‘AI en ML zijn onmisbaar geworden in cybersecurity’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internetbedrijf scoort wél op klantvriendelijkheid
 Marketeer moet voor de beleving gaan
 Top tien excuses van bedrijven om niet te betalen
 Klanten willen dag en nacht contact met u
 
 
reacties
 
Jelle  |   | 
19-11-2008
 | 
11:06 uur
100% gelijk

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Houten wandpanelen voor een warme en huiselijke sfeer
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Helft bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen
Een op zes Nederlanders heeft financiële geheimen voor partner
Het belang van technologievaardigheid in de C-suite
Dit is waarom je de meeste vormen van MFA beter niet kunt gebruiken
Noodgedwongen een oppas van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde
Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
Weg met de werkdip: vijf tips voor meer plezier in je werk
93 procent van alle organisaties met OT-omgevingen kreeg te maken met hackers
Wist je dat leren onderdeel is van het vieren van een jubileum?
Gebrek aan zakelijke vaardigheden developers zorgt voor disconnectie met bestuursraden
meer top 10