zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top tien excuses van bedrijven om niet te betalen

14 augustus 2008 - Zeker in het huidige onzekere economisch klimaat moeten bedrijven het betalingsgedrag van hun klanten nauwlettend in de gaten houden. Meer en meer afnemers komen met de meest uiteenlopende smoesjes waarom de rekening (nog) niet voldaan is.

Atradius Collections heeft inmiddels vrijwel alle excuses gehoord bij het uitvoeren van incasso voor haar klanten. De top tien: 



1. We hebben de rekening nooit ontvangen
2. Onze betalingstermijnen zijn (30,60..) dagen
3. We doen pas een betalingsronde aan het einde van de maand
4. Er zijn geen budgetbevoegde personen aanwezig
5. We hebben de goederen nooit ontvangen of de opdracht was geannuleerd
6. De goederen/diensten zijn niet in goede staat of volgens afspraak aangekomen
7. De factuur is al betaald
8. De rekening klopt niet en we wachten nog op een credit nota
9. De geleverde goederen zijn nog niet (door)verkocht - we hebben die en opbrengsten van andere debiteuren nodig om u te kunnen betalen
10.De afnemer is failliet.

Ongeloofwaardige smoezen
Hoewel het zelden voorkomt, worden er ook excuses aangevoerd die zo ongeloofwaardig klinken dat ze bijna grappig zijn. Onderstaande excuses zijn door de jaren heen echt gebruikt als reden om een rekening niet te betalen.
- Mijn vrouw is ontvoerd en ik heb het geld nodig om haar terug te krijgen
- De factuur is niet van toepassing want mijn wraakzuchtige ex-vrouw is er vandoor gegaan met de bedrijfscreditcard
- Ik ben net terug van een luxueuze vakantie die meer heeft gekost dan gepland en nu heb ik geen geld meer om mijn rekeningen te betalen
- Ik wilde wel betalen maar alle facturen zaten in mijn koffertje dat gestolen is op straat.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wanbetaler misbruikt vakantie-excuus
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 'Klacht' meest gebruikt als excuus om niet te betalen
 Wanbetalers verzinnen slechte smoezen
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
14-08-2008
 | 
09:31 uur
Zeer bekent verschijnsel, grote bedrijven accepteren een levering vaak uitsluitend op hun voorwaarden, dus 60 dagen termijn en dan moet je als klein bedrijf het accepteren of niet leveren.
Je eigen gedrag is vaak ook bepalend, want je stelt een betalingstermijn en vergeet dan de dag na het verstrijken van dat termijn gelijk te reageren.
Draag zorg voor je eigen gedrag of stel in de leveringsvoorwaarden gelijk de acties die je onderneemt bij te late betaling. Door je eigen afspraken goed na te komen, dus ook je eigen leveringsvoorwaarden na te leven, weet de klant dat hij gewoon op tijd moet betalen, anders kost het hem meer geld.
Zorg voor een goede incasso, kan zijn bureau, maar kan ook een hele stevige vent, die bij de klant komt informeren wat zijn problemen zijn.
Want klanten die hun afspraken niet nakomen, moeten soms ook maar iets leren hoe je eerlijk zaken doet met elkaar.
M.S. Eckhardt  |   | 
23-08-2008
 | 
19:39 uur
lol @ Ongeloofwaardige smoezen
natuurlijk is het niet grappig als zgn professionele mensen zo onder hun verplichtingen proberen uit te komen maar die smoezen doen het waarschijnlijk wel goed bij de borrel

groet, M.S. Eckhardt

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10