zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CMO meet minder dan CFO denkt

7 november 2008 - 62 procent van de CFO’s denkt dat de afdeling marketing de resultaten direct meet, terwijl dat maar in 54 procent van de gevallen gebeurt. Er zijn nog steeds grote verschillen tussen wat CFO’s denken dat marketingafdelingen meten en wat er daadwerkelijk gemeten wordt.

De cijfers komen uit een onderzoek van Xerox onder organisaties met meer dan 1000 werknemers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Groot-Brittannië en Nederland. 



Communicatie

Tweederde van zowel de CMO’s als de CFO’s zijn van mening dat een betere communicatie over de impact van marketingactiviteiten direct kan zorgen voor een sterkere positie van marketing binnen de organisatie en een uitbreiding van het budget. 

Beter inzicht

Bijna alle CFO’s en CMO’s (94 procent) geloven dat betere meetinstrumenten voor marketing direct leiden tot een beter inzicht in de kracht van marketing. Het meten van marketingeffecten wordt echter ook bij grote ondernemingen bij 70 procent nog steeds uitgevoerd met Excel spreadsheets, bij 40 procent met papieren systemen en zes procent heeft helemaal geen meetinstrumenten. 

Kredietcrisis
Het zal geen verrassing zijn dat 37 procent van de CMO’s en 39 procent van de CFO ’s aangeven dat de huidige economische ontwikkelingen een directe bedreiging vormen voor de marketingbudgetten in 2009. Elly Langeveld, Marketing Manager Xerox Nederland: "Zonder de juiste meetinstrumenten om business cases te kunnen onderbouwen wordt het moeilijk voor marketingverantwoordelijken om budgetten te gaan beschermen tegen de onvermijdelijke kostenbesparingen die de wereldwijde financiële crisis met zich meebrengt. Marketing is vaak de eerste discipline die last heeft van een recessie. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat als marketeers in staat zijn om de juiste informatie uit adequate meetsystemen te halen en deze goed te communiceren op directieniveau, ze een goede kans hebben om hun budgetten te beschermen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeer wil harde bewijzen dat sociale media werken
 Besluiteloosheid irriteert financiële marketeer mateloos
 Drie maatregelen om in te spelen op veranderend marketingklimaat
 Drie technieken om uw roi te berekenen en te verbeteren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10