zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Topmanager zag kredietcrisis niet aankomen

1 april 2008 - Toen de kredietcrisis in het derde kwartaal van 2007 opkwam, waren bestuurders en senior managers nog vol vertrouwen over hun mogelijkheden om risico's en kansen te managen. Leidinggevenden onderschatten de risico’s of zagen het niet aankomen.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Towers Perrin naar risicomanagement onder 1452 CEO's, CFO's en het senior management van grote ondernemingen. Het onderzoek werd gehouden aan de vooravond van de kredietcrisis. Falco Valkenburg, partner bij Towers Perrin: " Het optimisme en vertrouwen dat men toen had, is achteraf gezien niet gerechtvaardigd." 



Risicomanagement

"De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat organisaties de neiging hebben om in goede tijden kansen te overschatten en bedreigingen te onderschatten, terwijl ze in slechtere tijden het omgekeerde doen en dus zakelijke kansen laten schieten. Dat onderschrijft de noodzaak van een consistente benadering van kans- en risicomanagement. Zowel in goede als in slechte tijden," aldus Valkenburg. 

Betrokkenheid personeel

De deelnemende bestuurders is gevraagd de kansen en risico's ten aanzien van 27 verschillende thema's aan te geven, opgesplitst in 4 categorieën: strategisch, financieel, operationeel en personeel. Van deze vier categorieën vertegenwoordigt het personele thema zowel het grootste risico om de bedrijfsdoelstellingen niet te halen (vier procentpunt meer dan financiële thema's) als de beste kans (gelijke score met strategische thema's) om succes te hebben. Gebrek aan betrokkenheid van werknemers wordt vooral gezien als risicofactor en een grote mate van betrokkenheid is nummer twee als kansfactor. 

Verschillende gezichtspunten

CEO's en CFO's van ondernemingen zien de voornaamste risico's vooral in de portefeuille van de collega bestuurder. De CEO bijvoorbeeld zet twee financiële thema's bovenaan, namelijk loonkosten en kredietrisico's. De CFO ziet vooral risico's op het strategische vlak, zoals consumentenvraag en business development.
Wanneer de uitkomsten van het onderzoek worden uitgesplitst naar sectoren zijn de nodige verschillen te ontdekken. Bij banken staan kredietrisico's op nummer één, verzekeraars zien concurrentie als het grootste risico en de industrie maakt zich vooral zorgen over stijgende kosten van grondstoffen. Organisaties die concurreren op merkherkenning, uitstekende service of uitmuntende processen (operational excellence) noemen vaak risico's die samenhangen met de personele thema's en de arbeidsmarkt: het aantrekken, behouden en de betrokkenheid van werknemers en loonkosten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis heeft domino-effect
 Dreigende recessie: gaat de bezem gaat door het personeelsbestand?
 2007: hoge prijs bij bedrijfsovernames
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10