zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO en CFO schatten risico’s totaal anders in

27 juni 2008 - Op het moment dat in het derde kwartaal van 2007 de kredietcrisis opkwam, waren bestuurders van bedrijven vol vertrouwen over hun mogelijkheden om risico´s en kansen te managen. Opmerkelijk is het verschil in perspectief bij CEO´s en CFO´s.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Towers Perrin naar risicomanagement onder 1.452 CEO’s, CFO’s en het senior management van grote ondernemingen, aldus Financieel Management



Betrokkenheid
De deelnemende bestuurders is gevraagd de kansen en risico’s ten aanzien van 27 verschillende thema’s aan te geven. Deze 27 thema’s zijn verdeeld in vier categorieën: strategisch, financieel, operationeel en personeel. Gebrek aan betrokkenheid van werknemers wordt vooral als risicofactor gezien. Een grote mate van betrokkenheid is nummer twee als kansfactor. 

Financieel versus strategie

CEO’s en CFO’s van ondernemingen zien de voornaamste risico’s vooral in de portefeuille van de collegabestuurder. De CEO bijvoorbeeld zet twee financiële thema’s bovenaan, namelijk loonkosten en kredietrisico’s. De CFO ziet vooral risico’s op het strategische vlak, zoals consumentenvraag en businessdevelopment. 

Consistentie must
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat organisaties de neiging hebben om in goede tijden kansen te overschatten en bedreigingen te onderschatten, terwijl ze in slechtere tijden het omgekeerde doen, en dus zakelijke kansen laten schieten. Dat onderschrijft de noodzaak van een consistente benadering van kans- en risicomanagement – zowel in goede als in slechte tijden.


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wil voorbereid zijn op risico’s
 Topmanager zag kredietcrisis niet aankomen
 Kredietcrisis heeft domino-effect
 Klanttevredenheid, financiële verantwoording en personeel grootste risico's
 Risicomanagement topprioriteit voor manager
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
27-06-2008
 | 
09:23 uur
Is dit wel een juist citaat?
Naar mijn mening ziet een CFO meestal alleen maar financiele risico's en ziet een CEO meer de klant- en personeelsgebonden zaken.
Het grote probleem blijft hoe dan ook dat men te veel in bedreigingen denkt, te weinig in kansen.
Investeren in mensen (en dan niet zoals Investors in People voorstelt) heeft een geweldig rendement. Het blijft een raadsel waarom zo weinig bedrijven dat echt doorhebben. Al sluit ik niet uit dat er een relatie is met de professionaliteit van veel Personeelsmanagers. Het wordt dus tijd voor de CPO, de Chief Personell Officer, die verantwoordelijk is voor het optimale rendement van het meest belangrijke kapitaal van de onderneming
L Vermeer  |   | 
30-06-2008
 | 
13:30 uur
Het uitgangspunt voor een ondernemer is het denken in kansen en niet in bedreigingen. De watchdogs in de organisatie moeten de bedreigingen zeker signaleren om ze vervolgens gezamelijk om te zetten in kansen. Kansen die in lijn liggen met de visie en missie van de organisatie. Deze zogenaamde rode draad is de basis voor alles binnen een organisatie, samenstelling van het aanbod, van proces naar bezetting, van input naar output. De vraag is nu ''hoeveel Managers zijn ondernemers''.Hoeveel managers hebben daarbij het lef om te investeren in mensen. Als er al geinvesteerd wordt in mensen wie begint ze dan te voeden vanaf de basis, de rode draad, de visie en de missie. Veel van deze investeringen eindigen in bekende sloot als niet voldaan is aan alle aspecten van goed ondernemerschap en er dus niet iets beloofd wordt wat in de praktijk niet wordt nagestreefd. Ja, investeer in mensen, maar begin bij de basis, bij directie en management, het fundament van de organisatie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10