zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om te netwerken als een filmster

19 september 2008 - Of u nu een nieuwe baan wilt of meer zakelijke contacten op wilt doen, netwerken is essentieel. En wie weet beter hoe dat moet dan een filmster? In geen enkele branche is het immers van meer belang de juiste mensen te kennen. Doe uw voordeel met deze vijf tips uit Hollywood.

1. Zorg dat u op het juiste moment op de juiste plaats bent


Veel acteurs krijgen rollen aangeboden omdat ze aanwezig zijn op de juiste feesten, weten waar belangrijke personen uithangen en weten in welk restaurant en bar ze gezien moeten worden. Ook u kunt gebruik maken van dergelijke wetenschap. En dat betekent bovendien: weg van die computer! Alles draait om persoonlijk contact. Waar u ook bent, grijp uw kans om te netwerken. 

2. Oefen uw rol

Bereid u voor om u op een passende manier voor te stellen tijdens diverse gelegenheden. En doe dat vervolgens zodanig dat het volkomen spontaan en natuurlijk overkomt. Speel uw rol met verve! 

3. Presenteer uzelf in tien seconden 
U krijgt niet altijd 30 seconden om uw punt te maken. Sommige regisseurs krijgen niet eens zoveel tijd om een film die miljoenen kost te promoten! Gemiddeld heeft u tien seconden te tijd om de interesse te wekken. Maak daar dus optimaal gebruik van. Als iemand u vraagt wat u doet, noem dan niet uw functie maar de voordelen van wat u doet en wek daarmee nieuwsgierigheid. Een goed gesprek bestaat uit goede observatie, vragen stellen en een tipje van de sluier over uzelf oplichten. De magie ligt in de juiste mix van die ingrediënten. 

4. Doe wat u belooft

Als u zegt dat u iemand op zult bellen voor een lunchafspraak, doe dat dan ook. Een actieve benadering, aanwezig zijn, aanhouden en doen wat u zegt zijn essentieel om effectief te netwerken.

5. Treed buiten de gebaande paden

Sta open voor veel verschillende soorten mensen in uw netwerk. Net als in Hollywood weet u immers maar nooit wie er op een dag ineens doorbreekt en de touwtjes in handen krijgt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Netwerken: tien manieren om het te verknallen
 Vijf tips om beter te netwerken
 Tien netwerkblunders
 Negen tips om slimmer te netwerken
 
 
reacties
 
Jan Vermeiren  |   | 
2-10-2008
 | 
11:19 uur
Leuke poging tot een vergelijking. Alleen zijn het dit soort vergelijkingen die mensen nog meer weerhouden van het netwerken op recepties en andere evenementen.

De indruk die het artikel schept, is dat je een rol moet spelen en jezelf moet gaan ''verkopen''. Dit zijn nu de twee zaken die de grootste weerstand oproepen bij mensen. En terecht !

Netwerken werkt het best als je je zelf bent en NIET in de spotlights gaat staan zoals een filmster.

Door op anderen te focussen en met oprechte interesse die uit jezelf komt met anderen om te gaan, zullen ze ook meer interesse krijgen in jou.

Ik ben wel voorstander om voorbereid te zijn. Dat je inderdaad kan antwoorden op de vraag ''en wat doe jij?'' op een manier dat je onthouden wordt (wij noemen dit de ''Sticky Story'').

In tegenstelling tot wat in veel cursussen en boeken wordt beweerd, gaat het niet om 30 of 10 seconden. Als je eerst hebt geluisterd naar de andere persoon, krijg je veel meer tijd.

Test het zeker eens uit op je volgende netwerk evenement !

Jan

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10