zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien netwerkblunders

19 september 2007 - Ervaring leidt tot inzicht. Ook op het gebied van netwerken. De beste inzichten komen naderhand. Maar dat heeft ook voordelen. Zo kunt u leren van de fouten van anderen en hoeft u niet dezelfde te maken. Bij deze dus een paar valkuilen waar anderen voor u in gevallen zijn en u nu effectief kunt omzeilen. Charles Powell stelde een lijst op op basis van de werken van Harvey Mackay.

1. Een titel zegt niet alles


Iedere verkoper weet dat je bij degene moet zijn die de macht heeft. en dat is niet altijd degene met de mooiste functietitel. Laat u niet misleiden. 

2. Bekend is niet altijd bemind
Sluit u niet bij een organisatie aan alleen omdat die bekend is zonder dat u er verder iets mee heeft. Uw motieven zijn dan pijnlijk duidelijk. Bovendien hoeft de bekendheid van een organisatie niets te zeggen over de populariteit en/of de betrouwbaarheid ervan. Kies uw netwerk zorgvuldig. 

3. Wees niet te hebberig
Sommige mensen willen altijd meer dan waar ze recht op hebben. bewaar uw grote verzoeken voor grote zaken. Houd bij wat u heeft gekregen en wat u heeft gegeven en zorg dat die twee in balans blijven. 

4. Denk niet voor een ander
Goed, u heeft een gunst nodig. Ga er niet meteen van uit dat de ander die toch niet zal verlenen. Als het voor u de moeite waard is en de ander ertoe in staat zou zijn: vraag het gewoon. Ja, hij of zij kan nee zeggen, maar er is geen enkele reden om dat voor hen te doen. 

5. Houd uw contacten warm

Vergeet niet wie u verder geholpen heeft en u geïntroduceerd heeft bij invloedrijke figuren. Blijf in contact, ga hen niet negeren zodra u heeft wat u wou. Het maakt een slechte indruk op uw nieuwe kennissen en wie weet heeft u hen later opnieuw nodig. 

6. Denk niet dat het bedrijfsnetwerk ook uw netwerk is
Doe niet alsof uw directeur uw beste vriend is als u hem zelfs nog nooit ontmoet heeft; ga er niet van uit dat u een goede band met iemand heeft omdat die goede zaken met uw bedrijf doet. 

7. Wacht niet te lang met terugbellen
Ook al kost het verzoek dat u krijgt u tijd en moeite, negeer het niet en stel een reactie niet uit. Ook uw fouten gaan genadeloos rond in uw netwerk! 

8. Blijf niet hangen in het verleden
Gaat die telefoon niet zo vaak als vroeger? Misschien moet u eens gaan e-mailen of faxen of sociale netwerksites bezoeken. U bent zo oud als uw netwerk. Blijf het verjongen en moderniseren. 

9. Onderschat die persoonlijke noot niet
Een persoonlijke noot kan het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Succesvolle bedrijven en mensen weten hoe ze hun klanten en relaties het gevoel moeten geven dat ze er echt toe doen. 

10. Wees niet bang vragen te stellen
Veel mensen zijn bang dat ze dom overkomen als ze vragen stellen. Dat is echter niet zo. Integendeel. Alleen door te vragen komt u erachter wat uw klanten willen, wat uw relaties willen, en kunt u nog beter op hun wensen inspringen. En dat leidt tot succes.


Bron: Topten.org
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannen netwerken beter dan vrouwen
 Negen tips om slimmer te netwerken
 Manager succesvol dankzij vele sociale contacten
 Netwerken voor dikke bonus
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
19-09-2007
 | 
08:24 uur
Als lid van verschillende netwerken kan ik me helemaal scharen achter het artikel. Vragen stellen is een teken van interesse en wordt door de grootste meerderheid zo gezien.

'Pretenderen dat..' wordt zeker als een doodzonde gezien. Het feit dat er soms wel erg veel 'wannabees' zijn is meteen ook een aardig klokje om hier te luiden. In de meeste netwerken is het inderdaad de persoonlijke noot op de eerste plaats en pas daarna eventuele zaken.

Doorgaans zal men u eerst persoonlijker willen leren kennen en waar u zelf graag voor staat. Daarnaast is het 'not done' dat u tot in den treure en detail verteld wat u allemaal wel of niet heeft gedaan. Vrijwel niemand zal u een 'leermoment' kwalijk nemen of wanneer u er voor uit komt dat u uw eigen grens ook eens een keer bent tegen gekomen. Juist in dergelijke gevallen krijgt u feedback van anderen in uw netwerk hoe zij het hebben gedaan of zouden doen.

Gebruik een netwerk niet om te scoren. Men doorziet dit snel en u loopt kans of een speelbal te worden of u loopt maar een hele korte weg.

Onthoud dat het ene netwerk de andere niet is. Ik ben wel eens mensen tegen gekomen die zich negatief konden uitlaten over 'hogere netwerken' waar ze maar niet toe konden doordringen. Hier geld juist dat wanneer je jezelf bent, zonder pretentie maar met oprechte aandacht naar leden van een dergelijk netwerk, je makkelijker zult worden opgenomen in een dergelijk netwerk.

Vaak is geduld een hele goede meester. Veel leden van verschillende netwerken hebben niet altijd tijd en ja, je ziet sommigen vaker met dezelfde kring dan niet. Dat is normaal en hetzelfde gebeurd in het dagelijkse leven.

Wellicht een hele goede tip voor hen die graag gebruik willen maken van hele goede netwerken. Neem jezelf voor lid te worden van twee typen netwerken. Een zakelijk netwerk en een charitatief netwerk. Steek in beiden constructief tijd en u zal er om worden gewaardeerd. Zoek het in de waardering en niet in de beloning.

Als laatste kunt u zich wellicht ook aansluiten bij een 'Loge'. Hier moet wel de opmerking worden geplaatst dat men van u zal verwachten open te staan voor 'andere' inzichten en visie en dat u bereid bent zelf uw persoonlijke ervaringen mee te nemen.

Netwerken is op zich een 'persoonlijk' ding waar u, net als elke andere activiteit, tijd en moeite in moet stoppen.
RC PM
Jos Essers  |   | 
19-10-2007
 | 
11:35 uur
Ik heb even de website van Harvey bezocht en de Mackay66 gedownload. Zo veel informatie, als hij je vraagt te noteren van je klant, heb je niet eens van je partner met wie je huis en haard deelt. Geweldig. Stel je voor hoeveel gespreksstof met je klanten dit oplevert.
Je bent met je werk bezig, een voorsprong op te bouwen op je concurrentie, maar je praat niet over je product en bent zeer geïnteresseerd in de persoonlijke omstandigheden van je klant. Geweldig.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10