18 september 2008 -
Managers geloven maar wat graag dat ze zeer ‘slim’ werken en managen. Het beeld van de altijd bereikbare, globetrottende, telewerkende leider die een samenhangende, gemotiveerd team leidt is echter niet helemaal reëel.
Uit onderzoek van het Britse Chartered Institute of Personnel and Development blijkt dat meer dan negen van de tien managers en werknemers vinden dat ‘slim werken’ een positief effect op de bedrijfsresultaten heeft. Ze zijn het erover eens dat een grotere mate van vrijheid, flexibiliteit en samenwerking de weg plaveit naar een moderne, goed geoliede werkplek. Het is alleen jammer dat de realiteit toch een beetje anders is.
Kinderschoenen Volgens de onderzoekers staat ‘slim werken’ nog maar net in de kinderschoenen en is het werkleven van veel werkenden nog verre van een ‘slim en flexibel’ ideaal. Het herdefiniëren van functies loopt nog lang geen gelijke tred met de aspiratie om organisaties te herdefiniëren en de meerderheid van de werkenden is niet overtuigd dat hun werkgever moeite doet om functies zo in te richten dat ze echt vrij en flexibel kunnen werken.
Werk
Mike Emmott van het CIPD: "Iedereen weet dat werk beter gemanaged kan worden dan nu het geval is. Banen kunnen zo ingericht worden dat ze de individuele motivatie en de effectiviteit van de organisatie maximaliseren. Maar er is nog veel werk aan de winkel om te bepalen wat slim werken precies inhoudt en hoe ondernemingen hierin gesteund kunnen worden. Het gaat immers veel verder dan het instellen van flexibele werkuren, flexibele werkplekken en nieuwe IT-systemen. Het gaat om een fundamentele verandering in de manier waarop werk en werkrelaties benaderd worden. Maar het begin is er: nu al geven organisaties hun mensen veel meer autonomie en vrijheid dan ooit tevoren."
Vier pijlers
Het CIPD komt met vier pijlers van slim werken:
1. Een omslag in de managementwaarden van een onderneming
2. De implementatie van high performance werkmethodes
3. Aanpassingen in de fysieke werkomgeving
4. De introductie van steeds betere technologie die slim werken mogelijk maakt.
Uit dit artikel blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is om uit het paradigma van de Tayloriaanse organisatie te komen.
Nog steeds gaat men, ook in dit artikel, uit van de traditionele organisatievormen en juist daar ligt de kans op verandering en slim werken.
Het besef dat je zonder mensen geen organisatie kunt hebben dringt maar niet door. En daardoor wordt er steeds vanuit de organisatie gedacht en worden mensen daarin gewrongen.
Gaat men uit van mensen en vervolgens de organisatie aanpast aan de competenties van deze mensen, dan is er een geweldige winst te behalen.
Denken in processen en niet in afdelingen is een goede tweede stap.
Denk in procesteams, bij voorkeur selfmanaging, met een optimale omvang (6 tot 8) en aanvullende competenties.
Tot slot, laat de ICT de processen ondersteunen. Maak de ICT zeker niet leidend.
De technologie wordt wel beter (lees minder slecht), maar blijft dom.
Nog steeds is het mogelijk om met relatief simpele aanpassingen een stuk slimmer te werken. Soms is het verzetten van wat bureaus al een hele verbetering. De focus ligt nog vaak op de ict,die eigenlijk alleen maar faciliterend kan werken. Procesergomomie is mogelijk nog veel belangrijker.