zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers communiceren vooral binnen dezelfde salarisschaal

12 september 2008 - Om de samenwerking en dus de efficiëntie binnen organisaties te versterken, moet er tussen werknemers meer ‘cross-group communicatie’ plaatsvinden. Dit wordt echter sterk belemmerd door de organisatorische structuur van bedrijven, schrijft Management Team.

Dit concluderen wetenschappers van de Harvard Business School. In hun studie wordt onderscheid gemaakt tussen drie soorten grenzen: organisatorische grenzen (functies, afdelingen), geografische grenzen (afstanden tussen verschillende locaties of afdelingen) en sociale grenzen (rang, geslacht). Vooral de eerste twee categorieën blijken een belangrijke belemmering te vormen voor communicatie binnen de organisatie: mensen die zowel in een andere functie als op een andere locatie werkzaam zijn, communiceren 1.000 keer minder met elkaar dan mensen die wel binnen eenzelfde functiegroep, afdeling en locatie werken. 



Hiërarchie

Hiërarchie is een belangrijk struikelblok. Ruim driekwart van de interne mails wordt gericht aan een werknemer in dezelfde salarisschaal. Slechts 1,6 procent van de emails overbrugde drie of meer salarisschalen. Vrouwelijke werknemers nemen vaker deel aan organisatiebrede cross-group communicatie, evenals mensen werkzaam in sales en marketing.


Bron: Infeite.nl, Management Team
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes communicatietips voor generatie Y
 Negen regels voor een effectieve mentorrelatie
 Sociaal contact belangrijker dan geld
 Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10