zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren om een recessie te overleven

21 mei 2008 - Misschien komt er wel een recessie aan. Managers doen er dan ook goed aan zich alvast aan een paar principes houden. Fortune zette er vier onder elkaar op Marketing Online.

In wezen is het niet relevant of er nu wel of geen officiële recessie uitbreekt, zegt boardroomadviseur en managementgoeroe Ram Charan. Het enige wat telt, is de impact die de economische terugval heeft op het bedrijf. Veel hangt natuurlijk af van het specifieke bedrijf, maar het volgende is altijd van toepassing: 



1. Blijf bouwen

Veel executives zullen de neiging hebben om te besparen. Dat is prima, maar bezuinig niet op productontwikkeling, innovatie en brandbuilding. Offer uw toekomst niet op. 

2.  Communiceer intensief

Verzamel de informatie waar de klantenactie plaatsvindt en zorg ervoor dat die informatie snel bij uitvoerders terechtkomt. Dat moeten bedrijven op zich natuurlijk altijd al doen, maar bij economische tegenwind moet u de besluitvorming versnellen. 

3. Evalueer uw klanten

Wie zijn de risicovolle(re) klanten, de afnemers met weinig cash en de afnemers die in betalingsproblemen zouden kunnen komen? Moet u ze blijven leveren? 

4. Bezuinig niet over de hele breedte

Bespaar alleen op de kosten waar dat zinnig is. Bezuinig doelgericht.


Bron: Fortune, Marketing Online
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Motiverende manager cruciaal na ontslagronde
 Nederlands bedrijfsleven positief
 Stagnerende economie leidt tot personeelsstop, niet tot ontslagen
 Steeds meer ICT-investeringen ondanks geluiden over recessie
 
 
reacties
 
Ad  |   | 
21-05-2008
 | 
09:10 uur
5, neem je weer voor om in de volgende hause te reorganiseren en niet te wachten tot het weer minder gaat. (zie mijn eerdere blog over veranderen).
rob vellekoop  |   | 
21-05-2008
 | 
11:13 uur
Blijkbaar ontkomt geen enkel zichzelf respecterend blad aan het meedenken over de aanstaande recessie. Algemene stellingname daarbij is 'dek je in'.
Anders gezegd anticipeer op het naderend onheil door in de verdediging te gaan en draaf met de kudde mee de verkeerde kant op.

Dat is de benadering van de angsthaas. Een ondernemer-met-ballen vertrouwt juist op eigen kunnen en ziet de klimaatsverandering die we recessie noemen als een van de vele winstkansen.

De enige belemmering die hij daarbij ondervindt is zichzelf. Want een recessie is geen afname van het vertrouwen in de economie, maar is een knik in het zelfvertrouwen van de betrokkenen. Als de manager/ondernemer in staat is in zichzelf te blijven geloven brengt een recessie hem meer voor- dan nadelen.

Mij zal het als bedrijfscoach-vol-zelfvertrouwen zeker voor de wind gaan.
Ad  |   | 
21-05-2008
 | 
13:37 uur
Turn Threats into Opportunities dus Rob?

Helemaal mee eens, ''ieder nadeel hep so se voordeel'' wist Neerlands meest geciteerde guru ooit te orakelen.
Recessie is ook niks anders dan een reactie in de geest van ''het gaat nu zo goed, dat kan niet blijven duren'' terwijl het juist een gevolg is van de PvdA in de regering. We kunnen de recessies dus bedwingen door positief te denken en niet op de PvdA te stemmen.
Dat een recessie goed is voor business coaches is evident, paniek vraagt nu eenmaal om hulp. Maar het blijft jammer dat de vraag om hulp pas komt als er paniek is, terwijl veel eerder, als de vraag gesteld kan worden ''Hoe blijf ik het goed hebben?'' de inzet van externen veel beter is.
R.J.M.J. Kesteren  |   | 
26-05-2008
 | 
08:21 uur
Recessie, een kreet die in Amerika de nekharen rechtop doen staan, wij in ons landje denken dan dat wij onze bedrijfskosten nog eens moeten bekijken en moeten proberen door interne besparingen in ieder geval het best mogelijke rendement te behouden, natuurlijk is rekening houden met een terugloop van de winstcurve een goede zaak, maar investeren in de toekomst is niet voor niets een veel gehoorde kreet. Het terugzakken van het vertrouwen van niet alleen de consument in zijn financiele ruimte, maar ook het domineren van de overheid op de ontwikkeling van de financiele mogelijkheden liggen daaraan ten grondslag. De overheid heeft een verantwoordlijkheid die zij onderschatten, het uithollen van financiele slagvaardigheid onder milieuargumenten gaat niet op voor een landje als het onze, dit betekend dat een mogelijke recessie niet wordt opgevangen door de geschetse ondernemers besparingen op onderdelen te laten doen, maar breder moet worden gezien, de politiek heeft zijn leveranciers (burgers) al jaren onder (financiele) druk gezet, het milieubeleid brengt voldoende op, laat het nu een middel zijn om eventuele terugval in onze landelijke economie op te vangen en mensen meer middelen te geven om om daarin te investeren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10