zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Noodzaak kennisoverdracht wordt steeds duidelijker

28 augustus 2008 - Met de pensionering van een groot aantal topmanagers voor de deur, moeten Amerikaanse en Europese bedrijven er rekening mee houden dat ze te maken kunnen krijgen met een enorm verlies aan kennis en ervaring.

Hoog tijd om de kennisoverdracht naar de volgende generatie goed regelen. Uit onderzoek van The Conference Board blijkt echter dat de meeste bedrijven zeer slecht voorbereid zijn op de uitstroom van hun managers uit de Babyboomgeneratie. Diane Piktialis van The Conference Board: "Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat de jongere generatie het gat zomaar zal dichten, ze hebben daar simpelweg te weinig ervaring voor. Bovendien veranderen ze vaker van baan en nemen ze op die manier de opgedane kennis weer met zich mee." 



Documentatie

Hoe ze moeten voorkomen dat de kennis en ervaring niet tegelijkertijd met de Babyboomers verdwijnt, wordt dus een steeds grotere zorg voor ondernemingen. Bovendien is het zo dat kennis niet vanzelf overgaat van de oudere naar de jongere generatie. Het is daarom meer dan ooit van belang dat bedrijfsleider de kennis die bewaard moet blijven identificeren en evalueren. Onder andere door deze overzichtelijk te documenteren, raadt Piktialis aan. 

Leerstijlen en technologie
Dat lijkt misschien een ingewikkeld proces, toch is het in de praktijk redelijk eenvoudig te realiseren, stelt Kent Greenes van The Conference Board. "Wel kan het zo zijn dat het proces een aantal keren herhaald wordt, met name wanneer de kennis zeer specifiek of complex is en/of een breed spectrum beslaat." Omdat de kennis momenteel overgedragen wordt tussen diverse generaties is het ook van belang dat men de verschillende leerstijlen van de diverse leeftijdsgroepen begrijpt. Bovendien maken de diverse generaties op andere manieren gebruik van technologie, iets dat het proces wel eens kan bemoeilijken. Jonge werknemers krijgen bijvoorbeeld liever een e-mail of IM dan dat ze strak gepland persoonlijk overleg voeren. En Generatie Y is nu al meer geneigd informatie te delen via blogs, iets wat ouderen niet gewend zijn.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kennistest voor alle werknemers
 Vijftien tips voor generatieproof P&O beleid
 Zes communicatietips voor generatie Y
 Management belandt in vacuüm
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10