zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Management belandt in vacuüm

24 oktober 2007 - Terwijl de ervaren managers uit de babyboomgeneratie langzamerhand met pensioen gaan, doen ondernemingen nog steeds erg weinig om het vacuüm aan de top dat hierdoor ontstaat op te vullen. Ook de groeiende dreiging van opkomende economieën krijgt bar weinig aandacht. Uit onderzoek van IBM in 40 landen blijkt dat driekwart van de HR-managers zich zorgen maakt om het gebrek aan nieuwe leiders. En daarmee is hun groei in gevaar.

Aantrekkelijk klimaat


"Het is essentieel dat ondernemingen toekomstige leiders weten te ontwikkelen die bestand zijn tegen de eisen die op dit moment aan hen gesteld worden, personeel kunnen motiveren, veranderingen aan kunnen sturen en de basis weten te leggen voor toekomstige groei," zegt Tim Ringo van Global Business Services. "Effectief leiderschap leidt niet alleen individuen door turbulente bedrijfsomstandigheden, maar creëert tevens een klimaat dat talenten aantrekt en behoudt. " Een van de oplossingen die hij aandraagt is het roteren van (potentiële) managers over diverse afdelingen en landen om hun leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. 

Toekomst
Nog een uitdaging die in het onderzoek aan het licht kwam was de overdracht van kennis van oudere naar jongere werknemers. De helft van de respondenten zegt bovendien dat hun onderneming problemen heeft met het snel ontwikkelen van vaardigheden om huidige en toekomstige problemen het hoofd te kunnen bieden. Meer dan een derde zegt dat hun werknemers de vaardigheden hiervoor ontberen. "De onderneming die nu al weet welke vaardigheden in de toekomst nodig zullen zijn en vervolgens een werknemersbestand op weet te bouwen dat die zo efficiënt mogelijk levert, zal de concurrentiestrijd in de toekomst winnen," stelt Randy MacDonald, senior vice president HR van IBM. 

Veranderingen

Bijna de helft van de onderzochte ondernemingen heeft het personeelsverloop toe zien nemen in de afgelopen twee jaar. Velen denken dat hun reputatie genoeg is om de benodigde mensen binnen te krijgen en te houden. Minder dan een vijfde zegt dat personeelsbehoud topprioriteit heeft. Slechts veertien procent geeft echter aan dat hun personeel zich goed aan weet te passen aan veranderingen. Amper dertien procent weet precies aan welke vaardigheden de onderneming behoefte heeft in de komende drie tot vijf jaar. Even weinig zijn in staat om individuen met specifieke expertise aan te wijzen. Een schamele acht procent koestert een effectieve samenwerking tussen de aanwezige managers. En juist dat soort zaken dingen voorspellen of een onderneming succesvol in kan springen op alle mogelijke toekomstscenario’s.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talentmanagement grootste uitdaging voor Europese manager
 CEO-opvolging ondergeschoven kindje
 Managers blijven tegen grijs plafond botsen
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
24-10-2007
 | 
08:26 uur
Op de eerste plaats is het vreemd dat het oude instrument van job rotation weer eens van stal wordt gehaald. Dat was, dacht ik, een mislukt experiment, een P-boer op Controling, dat werkt nu eenmaal maar zelden.
Employability, de mensen niet aannemen voor een baan, maar voor een loopbaan, kan wel bijdragen aan het vasthouden van mensen. Onderdeel is management development, maar de vraag is of dit instrument nog wel kan werken. Het trainen van managers kost jaren en aangezien organisaties momenteel zeer snel veranderen is het maar de vraag of je de mensen de juiste vaardigheden bijbrengt, gedurende de training veranderd de maatschappij wellicht een paar keer.
Bedrijven die hun organisatie en medewerkers zo weten in te richten en te scholen dat ze in staat zijn om snel te veranderen zullen een toekomst hebben en overleven. Dat vereist een vergaande flexibilisering. Ik voorzie dan ook dat bedrijven in de toekomst slechts een kleine kern van vaste medewerkers zullen hebben, omringd door diverse schillen van flexibele medewerkers. Iedere situatie vraagt andere competenties, het ene moment heb je veranderaars nodig, het andere moment beklijvers. Ook het management zal niet aan verdere flexibilisering kunnen ontkomen.
SQ Trainingen  |   | 
29-10-2007
 | 
12:36 uur
Hoe wij de wereld waarnemen heeft invloed op onszelf en op de omgeving. Als we onze eigen waarneming veranderen, worden we meer bewust van onszelf en de omgeving. Als we de geest slechts oppervlakkig gebruiken, hebben we weinig kracht.
Als we de intensiteit vergroten, als we ons meer focussen, heeft dat invloed op het resultaat. Door het denken in mogelijkheden, open te staan voor nieuwe ervaringen, waar te nemen vanuit andere invalshoeken, wordt ons bewustzijn vergroot. Het vergroten van bewustzijn heeft als effect dat de intelligentie van elk individu breder ingezet kan worden. De deur naar een wereld vol mogelijkheden kan worden opengezet. Dit leidt tot een continue persoonlijke groei en nauwere samenwerking. Juist door een werkomgeving te creeren waarin mensen ''echt'' gezamenlijk werken aan een doel, zal het verloop minder zijn. Mensen veranderen situaties zelf en mensen kunnen en willen daarin mee veranderen, vernieuwen. Hiervoor is ruimte en openheid nodig en dat kan met meer bewustzijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10