zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y vereist aanpassingen

30 oktober 2007 - Nu de betrouwbare, hardwerkende babyboomers met pensioen gaan, komen managers regelmatig van een koude kermis thuis zodra ze geconfronteerd worden met de eisen die Generatie Y stelt. Werkgevers klagen steen en been dat mensen onder de 30 niet luisteren, meer geld willen, binnen een jaar een promotie verwachten en er vanuit gaan dat ze flexibel kunnen werken.

Generatiekloof


Uit onderzoek van CareerBuilder.com blijken grote verschillen tussen Generatie Y en hun managers; verschillen die nog wel eens tot grote problemen kunnen leiden. Bijna de helft van de ondervraagde werkgevers zegt dat er een groot verschil in communiceren is tussen werknemers uit Generatie Y en hun oudere collega’s. De eerste groep communiceert bijvoorbeeld veel meer via moderne technieken dan face to face. 

Hoge verwachtingen

Maar als het op baanverwachting aankomt, zijn de verschillen pas echt opzienbarend, aldus de onderzoekers. Bijna negen van de tien HR professionals zeggen dat werknemers uit Generatie Y vinden dat ze – in tegenstelling tot oudere werknemers – simpelweg ‘recht’ hebben op meer salaris, betere secundaire arbeidsvoorwaarden, meer vrije dagen, flexibele werktijden en snelle promotie.
Daar komt nog bij dat meer dan de helft van de respondenten klaagt dat Generatie Y moeite heeft met gezag en het opvolgen van aanwijzingen. Veel meer dan andere generaties. Iets minder genoemd (vier van de tien) wordt het feit dat Generatie Y op hun werkplek de beschikking verwacht over state-of-the-art technologie. 

Aanpassingen
In de huidige krappe arbeidsmarkt kunnen werkgevers natuurlijk weinig anders dan tegemoet komen aan al die nieuwe eisen. Veel werkgevers passen zich dan ook al snel aan, zo blijkt uit het onderzoek. Ongeveer vijftien procent heeft al nieuw beleid ingevoerd dat specifiek inspeelt op de eisen en wensen van Generatie Y. Flexibel werken behoort bijvoorbeeld steeds vaker tot de mogelijkheden en er zijn speciale waarderingsprogramma’s opgesteld. Ook wordt er steeds meer geïnvesteerd in moderne communicatietechnieken, gaan de salarissen en bonussen omhoog en worden er meer opleidingen aangeboden. Andere lokkertjes om leden van Generatie Y aan te trekken en binnen te houden, behelzen onder ander mobiele telefoons en Blackberries van de zaak, meer thuiswerkmogelijkheden en meer vakantiedagen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgevers onderschatten veeleisende generatie Y
 Generatiekloof is een fabeltje
 Leidinggeven aan de generatie Y
 
 
reacties
 
Henk Smit  |   | 
5-11-2007
 | 
13:18 uur
De hier genoemde generatie Y (wie heeft die kreet bedacht)wordt in tegenstelling tot de oudere generatie dus wel in de watten gelegt
Nu kunnen bepaalde dingen dus blijkbaar plotseling WEL.
Men komt dus liever tegemoed aan (soms)exesieve eisen dan dat men de boodschap geeft ''kun je het ergens anders beter krijgen dan moet je gaan, zijnde de boodschap die de oudere generatie altijd kreeg om ze koest te houden.
Dit is dus een kostenverhogende factor en nadelig voor aanname jong personeel
Je zou denken dat dit zorgt voor meer aanname van 40 plus personeel......niet dus
Liever meer kosten en meer koppijn om deze groep te kunnen managen dan 40 plus aan te nemen.(de rekening komt nog)
Dat generatie Y ook zoveel secundaire eisen heeft, komt o.a doordat ze altijd met relatief weinig inspanning hebben gekregen wat ze wilden
en daarom er voor een groot deel vanuit gaan dat de omgeving zich gemakkelijk naar hun wensen plooit, zoniet dan verontwaardigde reactie (moeilijk omgaan met teleurstelling)
Een houding van ''ze mogen wel heel erg blij zijn met mij''(bevestiging door de media, en de jacht op jong personeel waar een signaal vanuit gaat)
Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen.
Wat die iriele baanverwachting betreft, dit heb ik ook wel mogen ervaren, wijs je de jongere op de realiteit dan zie je soms een teleurstelling van heb ik me jouw daar, en een blik van ''ja maar ik ben niet zo maar iemand '' (groot ego).
Ik vraag mij dan af hoe snel de werknemer weg is of zijn motivatie in de wilgen gaat hangen.
En als je denkt ''stel je eens bescheidener op, dan ben je een roepende in de woestijn want sinds de jaren 70 is er steeds meer een tendens om ''voor jezelf op te komen'' (grote mond die vaak niet gehinderd is door kennis)
Hoe meer kennis iemand heeft hoe bescheidener iemand wordt.....omdat hij/zij tot de ontdekking komt dat hij ook maar een gewoon mannetje/vrouwtje is (ongeacht de positie in de samenleving)Een hoge eigendunk duidt op gebrek aan kennis.
Janine van Loon  |   | 
6-03-2008
 | 
11:44 uur
Ik vind het erg jammer dat er vaak zo negatief word gesproken over de generatie Y. We zijn laks, kunnen niets enz. enz. Persoonlijk vind ik dit niet kloppen. De opleidingen worden steeds zwaarder en ook de arbeidsmarkt verwacht steeds meer van ons. Wij krijgen absoluut niets voor niks. Naast stage, school, vrijwilligerswerk moeten we ook nog een bijbaan hebben om onze dure studie te kunnen betalen. Want met de 89 euro die ik per maand krijg van regering kan ik niets!
Daarnaast hebben wij al een loopbaan, we werken vaak al zeven jaar voordat we een 'echte'baan krijgen. Daarnaast zijn wij de ideale schakel tussen de nieuwe generatie die er aan komt. Wij weten hoe het vroeger was, tevens zijn we op de hoogte van alle media ontwikkelingen. In plaats elkaar altijd af te kraken, lijkt het mij beter om voortaan samen te gaan werken! We kunnen veel van elkaar leren, draag deze kennis dan ook over.
Marloes  |   | 
2-10-2008
 | 
10:34 uur
Ik vind ook de negativiteit rondom generatie Y overtrokken. Tegenwoordig worden er ook hogere eisen aan starters gesteld. Zo merk ik in de communicatiewereld dat een starter eigenlijk minimaal 5 jaar ervaring zou moeten hebben om onder de aandacht van een werkgever te komen. Hoezo hoge verwachtingen vanuit ''onze kant''? De werkgevers anno 2008 hebben er zelf ook een houtje van. Het is dan erg simpel om puur af te geven op de werknemer, als die tegenover de hoge eisen ook een eis durft te stellen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10