zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wanbetaler misbruikt vakantie-excuus

Als de baas op vakantie is, blijven de rekeningen liggen

16 juli 2007 - Slecht betalende bedrijven blijken er in de zomerperiode een gouden smoes bij te hebben: 'de baas is met vakantie, de rekening is niet afgetekend, we onderzoeken 't als hij terugkomt'. Dat levert al snel drie weken uitstel op. Juist omdat de vakantiespreiding dit jaar ver uit elkaar ligt kunnen rekeningen zich op blijven stapelen.

Bedrijven kunnen hierdoor in het najaar met kasstroomproblemen worden geconfronteerd. Dit voorspelt Dave Taylor, directeur van OnGuard. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in de zomerperiode hun rekeningen gemiddeld achttien dagen laten liggen.

Grote bedragen


Ruim 64 procent van de ondervraagde bedrijven merkt dat het betalingsgedrag van klanten verslechtert tijdens de zomerperiode. Het gaat soms om zeer grote bedragen waardoor de maandelijkse geplande liquiditeit veel lager uitvalt. Vooral kleine bedrijven lijden hier onder. Dit jaar zal de vertraging nog eens extra groot zijn, wat een groter kostenpost voor het bedrijfsleven betekent. Bedrijven doen er daarom goed aan hun uitstaande rekeningen nog voor de vakantieperiode voor een groot deel te innen en zich niet te laten beetnemen door de vakantiesmoes.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
D.J. van Doornik  |   | 
18-08-2008
 | 
20:08 uur
De smoezen om niet te betalen zijn zo herkenbaar. Het ergste is dat deze klanten / bedrijven, zonder dat zij het in de gaten hebben, de relatie leverancier-klant onnodig onder druk zetten. Leveranciers zullen hun prijzen verhogen om de rentekosten terug te ''verdienen'' en zullen minder hard lopen. Persoonlijk begrijp ik het ook niet. Als we in de supermarkt staan dan kan er wel bij de kassa direct worden afgerekend, zo is dat nou eenmaal afgesproken. Als we leverancierskrediet krijgen maken we misbruik van de situatie. Ik noem het ''diefstal''. Het bedrag aan rente is vaak niet noemenswaardig maar het gaat om de integriteit, het principe. Gelukkig kom ik ook nog nette bedrijven tegen die zich verontschuldigen als de betalingstermijn met een paar dagen is overschreden. Ik / mijn bedrijf vindt het geen enkel punt als goede relaties de betalingstermijn een keer overschrijden, maar..... laat het even weten. Ook als je niet kunt betalen, dan is een regeling altijd mogelijk. Goede communicatie staat aan de basis van een gezonde klant-leverancier relatie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10