zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op

2 oktober 2006 - Een groot aantal van de Nederlandse bedrijven loopt achter de feiten aan als het gaat om het aanpakken van wanbetalers. Deze bedrijven hebben geen pro-actief debiteurenbeleid, maar grijpen pas in nadat de wanbetaling is geschied. Hierdoor blijven maandelijks veel rekeningen onbetaald. Dit blijkt uit de Credit Management Trendmeter van OnGuard, leverancier van creditmanagementsoftware.

Het onderzoek is gedaan onder 120 creditmanagers bij bedrijven in Nederland. OnGuard vindt het opvallend dat veel bedrijven nog geen pro-actief debiteurenbeleid voeren. Helemaal nu vandaag uit cijfers van Intrum Justitia blijkt dat rekeningen steeds later betaald worden.

Dave Taylor, directeur van OnGuard: "Met een pro-actief debiteurenbeleid maak je van tevoren onderscheid in type debiteuren, zodat je iedere debiteurengroep gericht kan benaderen. Debiteuren die bekendstaan als slechte betalers krijgen bijvoorbeeld een hoger risicostatus en een strenger bewakingsbeleid.



Pro-actief beleid
Je kunt deze groep debiteuren nog voor vervaldatum benaderen en verifiëren of het nodig is betalingsafspraken te maken. Hierdoor bouw je niet alleen een betere relatie op met je debiteur, je krijgt er bovendien grip op. En niet onbelangrijk, je maakt inzichtelijk wanneer de geldstromen binnenkomen." Het voorspellen van de inkomende geldstromen is tegenwoordig zeer belangrijk voor ondernemingen. Hier ligt een belangrijke taak voor de creditmanager. Taylor: "Op basis van eigen informatie en ervaringen met de klant, kan deze de risicocijfers nog betrouwbaarder maken en daarmee het debiteurenbeleid nog beter afstemmen. Hoe pro-actiever je beleid, hoe meer cash je onderneming invloeit."

Grote bedrijven professioneler
Uit het onderzoek blijkt tevens dat grotere bedrijven (100+) professioneler omgaan met hun debiteurenbeleid. Zij zijn ook eerder geneigd hun beleid aan te scherpen. Taylor: "We zien dat vooral grotere bedrijven meer investeren in personeel, software en ook meer aandacht hebben voor een pro-actief debiteurenbeleid. Opvallend is wel dat kleinere bedrijven langzaam bewust worden van een goed en pro-actief debiteurenbeleid. Juist kleinere bedrijven lopen grote risico's als gevolg van slecht debiteurenbeheer.

Overzicht
Een paar niet betaalde facturen kunnen soms nare financiële gevolgen hebben. Veelal werken kleinere bedrijven nog met lijsten in Excel en proberen door middel van overtuigingskracht de betalingstermijnen te handhaven. Echter, als het aantal klanten groeit verlies je het overzicht en kunnen facturen lang blijven liggen. Daarbij is het lastig je klant te overtuigen als je geen afspraken en notities uit het verleden erbij kunt halen."


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Gert Jan ten Cate  |   | 
5-10-2006
 | 
09:02 uur
Beste mensen,

Deze aanpak werkt ongetwijfeld, indien er produkten geleverd worden en voornamelijk in geval B2B leveringen. In geval van diensten zoals bijvoorbeeld zorgverzekeraars en/of energieleveranciers kan ik me hier niets bij voorstellen.
Mabel Maurick  |   | 
4-10-2006
 | 
14:29 uur
Graag deel ik mijn ervaring als verandermanager ten behoeve van de sales- en credit management afdelingen van grote én kleine(re) organisaties.

Ook met een goed software systeem heeft het genereren van cashflow alles te maken met communicatie. Ik ben het absoluut met Dave Taylor eens dat je met pro-actief debiteurenbeheer in combinatie met een goed debiteurenbeheersysteem beter beslagen ten ijs komt en veel geld kunt verdienen voor het bedrijf.

In de praktijk kom ik veel organisaties tegen die denken dat er een WIG geslagen wordt in de relatie tussen de klant & leverancier als er actief debiteurenbeheer wordt toegepast. DE RELATIE MET DE KLANT WORDT ER JUIST BETER DOOR!!

Stel; U bent mijn klant en ik ben uw leverancier. U krijgt een dienst of product geleverd, de factuur wordt opgemaakt en naar uw bedrijf verstuurd t.a.v. de “crediteurenadministratie”. U krijgt nog 1 of 2 keer een telefoontje van de verkoop binnendienst van mijn bedrijf en daarna is het stil totdat u mijn organisatie weer opdracht geeft tot levering. Uw “crediteurenadministratie” krijgt binnen een periode van ca. 45 dagen na levering een paar betalingsherinneringen. Deze worden direct in de prullenmand geworpen. "MOET even wachten". Na ca. 50-60 dagen na levering wordt uw FA gebeld met de mededeling dat de betalingstermijn ruimschoots overschreden is, de “crediteurenadministratie” al meerdere betalingsherinneringen heeft ontvangen en er nu toch wel snel een betaling moet gaan plaatsvinden. Uw medewerk(st)er FA geeft aan de factuur niet betaalbaar te stellen omdat er inmiddels een probleem is ontstaan met het geleverde product. Frustratie alom. U als klant ontevreden. Ik laat mij als leverancier zien als een onprofessionele organisatie omdat wij de communicatie intern niet eens op orde hebben, laat staan de communicatie naar onze klanten toe.

Pro-actief debiteurenbeheer zorgt ervoor dat u als klant maximaal een paar dagen na levering wordt gebeld om te informeren of u het desbetreffende artikel in goede orde ontvangen heeft en/of de dienstverlening naar wens is verlopen. U bent blij verrast dat u erkend wordt als klant en u nu bijna direct feedback kunt geven op de dienstverlening. Mijn medewerk(st)er maakt een verslag van het telefoongesprek in het debiteurenbeheersysteem en stuurt u als klant het gesprekverslag per e-mail. Dit geeft de klant de mogelijkheid om als er iets NIET goed is gegaan aan te geven dát er iets niet goed is gegaan en het “probleem” bijna direct wordt opgelost.

U wordt als klant voor het debiteurenbeheer “on hold” gezet en wordt niet lastig gevallen met dwingende brieven, of e-mails en/of een geïrriteerde crediteurenbeheerder die zijn eigen huiswerk niet goed heeft gedaan. Ook geeft het gemaakte gesprekverslag aan dat er GEEN sprake is van BETALINGSONWIL. Dit is van essentieel belang als blijkt dat de betaling van de factuur langer op zich zou laten wachten dan strikt noodzakelijk is. In zo’n geval kan je hard op de zaak zijn en zacht op de relatie blijven.

Kortom;
Pro-actief debiteurenbeheer is een MUST voor een goede klant-leverancier-relatie.

Met vriendelijke groet,
Mabel Maurick

Nikèh Consultant
M +31(0)10-19.888.661
E mmaurick@nikehconsultant.com
Erick van de Wouw CCM  |   | 
28-03-2008
 | 
08:44 uur
Ik ben al jaren actief als interim Creditmanager bij de top 50 bedrijven in Nederland. Het is zorgwekkend om te zien dat zelfs toonaangevende en beursgenoteerde organisaties zo laconiek omgaan met het debiteuren beleid. Men acteerd ad-hoc dus als de nood het hoogste is. Men lijkt zich geen zorgen te maken om de cash flow en het werkkapitaal. Er moet nog veel gebeuren in Nederland voordat de betaalde omzet de voorkeur krijgt boven de gerealiseerde omzet.
Wim Jonkjaar  |   | 
11-03-2015
 | 
14:51 uur
Je worstelt hier met een probleem wat niet merkbaar is binnen alle branches, maar waar in sommige het wel degelijk een ernstige kwestie is. Anno 2015 blijkt het helaas nog geen verandering in te zijn gekomen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10