zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Roddelen: goed voor de sfeer of juist niet?

25 maart 2008 - Roddelen op de werkvloer is zo slecht nog niet. Hoogopgeleiden kunnen zelfs niet zonder omdat het een beproefde methode is om jezelf in een positief daglicht te stellen en de kans op promotie te vergroten.

Dat stellen Martijn de Kiewit van KPMG Integrity en organisatiepsychologe Bianca Beersma op MD Weekly. Beersma stelt dat de dreiging van roddels werkgevers én bazen stimuleert hun uiterste best te doen. 



Of toch niet…

Maar niet iedereen deelt deze mening. Bob van der Meer, auteur van ´Pesten op het werk´ ziet enkel negatieve effecten. Roddelen verziekt volgens hem de werksfeer en daarmee de lust om te werken voor veel mensen. Roddels kunnen bovendien gemakkelijk gebruikt worden om de schuld van fouten af te schuiven op een zwart schaap. 

Veel voorkomend

Toch krijgt bijna iedereen er mee te maken. 86 procent van de werknemers is volgens KPMG wel eens slachtoffer van roddelaars. Iets minder dan 50 procent geeft toe zelf te roddelen.


Bron: Carp, MD Weekly
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geslijm bij baas wekt grote ergernis
 Laat roddels in uw voordeel werken
 Pesters willen aardig gevonden worden
 Hoger opgeleiden notoire roddelaars
 
 
reacties
 
Lia Donkers  |   | 
25-03-2008
 | 
22:16 uur
Ik sluit me aan bij Bob van der Meer: roddelen op het werk maakt meer kapot dan het goed doet.
Ik geloof niet in een angstcultuur op het werk en zie in mijn dagelijkse praktijk ook teveel de slachtoffers die een dergelijke cultuur met zich meebrengt.
Filip Mortier  |   | 
26-03-2008
 | 
07:50 uur
Roddelen loopt wat mij betreft nauw samen met een soort consumptiegedrag maar dan op menselijk niveau. Via roddels kan je je zelf misschien vlugger in een beter daglicht stellen ten koste van anderen. Echter de productiviteit zou stukkken beter kunnen indien iedereen eerlijk zou zijn met zichzelf. De tijd dewelke verloren gaat door roddels zou dan ook beter benut kunnen worden met positieve activiteiten. Wat drijft een mens trouwens tot roddelen ? Eigen zaken verdoezelen bv ?
T.A. Hendriks  |   | 
26-03-2008
 | 
15:49 uur
Roddelen heeft wel degelijk een functie. Een sociale functie. In de werksfeer als prive. Het vervelende is dat roddels meteen als waarheid worden gezien. Prive smullen we ervan (we geven fors uit aan bladen die erover gaan. Roddelen op het werk... Het gebeurt en zal niet tegen gegaan kunnen worden. Belangrijk is dat het (Hoger-/Midden)Management de roddels op de juiste waarde schat. Is dat niet, werkt het negatief. We (hoewel we dat niet willen toegeven) kunnen dit ook positief gebruiken. Mits we het in de juiste banen leiden. Hoor en wederhoor is belangrijk. Maar ook de betrokkenen serieus nemen. Samen komen we eruit! Leuk is te kijken naar American Next Topmodel. Kijk naar de ontwikkelingen... ieder heeft zijn mening klaar, maar uit eindelijk heeft men maar 1 doel! Hetzelfde doel!
Inge  |   | 
21-10-2008
 | 
20:50 uur
Ik ben het 100% eens met Filip.

Bij ons op het werk word er ook geroddelt...

Het verziekt de werksfeer bij ons en zorgt voor veel onnodige stress.

Er zijn al vele collega's vertrokken.
(ongeveer 6 op 6 maand tijd nu)
Het is een toffe job...maar de sfeer is dik onder de nul.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10