zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-mailcultuur leidt tot respectloos gedrag

30 juni 2008 - E-mail is zo normaal geworden dat veel collega’s vergeten met elkaar te praten. Dat leidt tot een werkplek waar zowel managers als werknemers zich genegeerd en respectloos behandeld voelen.

Uit onderzoek van de Workplace Intelligence Unit blijkt dat de helft van de werkenden zich niet gewaardeerd voelt door de werkgever en niet vindt dat de onderneming zijn of haar belangen nastreeft. 



Respectloos

Te laat komen op vergaderingen of die op het laatste moment afzeggen is voor vier op de tien werknemers het summum van respectloos gedrag. Een derde vindt dat gebrek aan respect voor andermans mening een groot probleem is op hun werkplek. Toch is de grote meerderheid bereid desgevraagd keihard te werken en anderen uit de brand te helpen. Negen van de tien hebben wel eens overgewerkt om een collega te helpen een deadline te halen en acht van de tien doen dat zelfs meer dan eens. 

Onpersoonlijk

E-mail is momenteel het meest gebruikte communicatiemedium binnen en tussen teams. Dit ondanks het welbekende feit dat de kwaliteit van de communicatie en interactie achteruit holt zodra er meer afstand is. 

Meer klachten
De onderzoekers concluderen ook dat vier van de tien werknemers klagen dat verjaardagen niet gevierd worden en – misschien nog wel erger – ook niet stilgestaan wordt bij het behalen van targets. 44 procent vindt het een probleem dat anderen hun concentratie verstoren, bijvoorbeeld door op luide toon telefoontjes te plegen. Bijna tweederde zegt dat er op hun kantoor niet genoeg ruimte is voor spontane of informele bijeenkomsten. Zestien procent vindt dat de onderlinge samenwerking niet goed verloopt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Steeds minder persoonlijk contact op werkvloer
 E-mail verdringt persoonlijk contact met collega's
 Nederlanders hebben meer email- dan persoonlijk contact
 Zuchtende collega's meest irritant
 Acht zelfbeheersingstips bij ergernis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10