zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier mogelijkheden om tot betere arbeidsvoorwaarden te komen

29 april 2008 - Werkgevers moeten arbeidsvoorwaarden beter en vaker afstemmen op nieuwe wet- en regelgeving. Dat kan echter alleen als werkgevers zich beter laten informeren en veranderingen in heldere taal krijgen aangeboden, aldus Centraal Beheer Achmea.

De verzekeraar presenteert daarom voor het zesde jaar op rij de voorjaarseditie van ‘Wegwijs in arbeidsvoorwaarden’. Allereerst komen daar de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2007 aan bod:


Pensioen
De pensioenregeling moet per 1 januari 2008 openstaan voor werknemers vanaf 21 jaar.
Reiskosten
Bij wegwerkzaamheden mag er, naast de reguliere reiskostenvergoeding, een vervoerspas worden verstrekt. Vanaf 1 januari 2008 is de termijn van deze vervoerspas verlengd van 6 maanden naar 24 maanden.
Ziekmelding
Per 1 juli 2008 moet de verplichte ziekmelding niet meer in de 13e week, maar in de 42ste week van ziekte aan UWV worden doorgegeven. De sanctie voor overtreding wijzigt ook: bij een te late melding geldt vanaf 1 juli 2008 een boete van maximaal 455 euro per werknemer. Verder vervalt de verplichte hersteldmelding vanaf 1 juli 2008.
Arbeidstijdenwet
Per 1 april 2007 is de nieuwe Arbeidstijdenwet in werking getreden. Voor sectoren waar nog een cao loopt, wordt de nieuwe wet van kracht op het moment dat de cao afl oopt, of uiterlijk per 1 april 2008.
Communicatiemiddelen
Het begrip 'communicatiemiddelen die onbelast mogen worden vergoed' is verduidelijkt. Hieronder vallen ook de BlackBerry en de smartphone. Mini-notebooks en pocket-pc's vallen onder het begrip computerapparatuur, waarvoor geldt dat deze onbelast verstrekt kunnen worden als deze voor 90 procent of meer zakelijk worden gebruikt . 

Arbeidsvoorwaarden

Werkgevers zien momenteel vier mogelijkheden om de huidige krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan: 

1. Inhoud arbeidsvoorwaarden beter benutten
Slechts de helft van de werknemers zegt voldoende op de hoogte te zijn van de eigen arbeidsvoorwaarden. Naarmate arbeidsvoorwaarden meer flexibel worden en er meer te kiezen valt, neemt de behoefte aan inzicht en overzicht toe. Werkgevers willen de communicatie dan ook verbeteren, maar aarzelen nog om hiervoor extern advies in te winnen. 

2. Huidige arbeidsvoorwaardelijke regelingen flexibel combineren

Werkgevers willen de huidige beschikbare (spaar)regelingen voor werknemers flexibel kunnen combineren. Zo ontstaan er meer mogelijkheden om secundaire arbeidsvoorwaarden af te stemmen op de huidige en toekomstige verwachtingen van werknemers. Zestig procent van de werkgevers pleit voor een integratie van de spaarloonregeling met de levensloopregeling. De helft wil daarbij eveneens de lijfrenteregeling betrekken. 

3. De werknemer als klant beschouwen

Werkgevers stellen de klant centraal. Terecht. Omdat Nederland grotendeels een diensteneconomie is waarin werknemers de kritische succesfactor zijn, is het echter verstandig om naast de klant ook de werknemers op een voetstuk te plaatsen. Uit uitgebreide onderzoeken door Harvard University blijkt er een direct verband te bestaan tussen werknemerstevredenheid, klanttevredenheid én winstgevendheid. Het is de kunst om de échte drijvers van werknemerstevredenheid te achterhalen en individuele behoeften boven water te krijgen. 

4. Van verzuimmanagement naar vitaliteitsmanagement
Veel werkgevers concentreren zich automatisch op de vijf proecent werknemers die verzuimt. Modern verzuim- en vitaliteitsmanagement richt zich echter juist op het vitaal houden van de volle 100 procent van het bedrijf. Deze investering in alle werknemers levert veel op. Als mensen met plezier aan het werk gaan, vertaalt zich dat immers in een grotere effectiviteit, loyaliteit en klantgerichtheid. Verzuim kost het Nederlandse bedrijfsleven minimaal veertien miljard euro per jaar. Nog afgezien van de kosten die een werkgever heeft omdat hij mensen inhuurt die minder goed zijn ingewerkt dan zijn eigen werknemers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom secundaire voorwaarden bieden die uw personeel niet wil?
 Belg zweert bij goede privé-werk balans, Nederlander wil groeien
 Meer aandacht secundaire arbeidsvoorwaarden in 2007
 Gezondheidsmanagement loont
 Communicatie + vertrouwen = betrokkenheid
 Manager kan betrokkenheid makkelijk verhogen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10